Ukrajinci, kteří pracovali na stavbách, ve firmách, ale také jako řidiči autobusů v posledních dnech museli opustit zemi. Odjely jich tisíce. Některé jejich pozice bude těžké nahradit.
Velká část ukrajinských mužů odjela bojovat za svou vlast proti ruskému agresorovi. Z toho samozřejmě plyne celá řada problémů. Jedním z nich je například i v autobusové dopravě. Nejen o tom jsme si povídali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
Nepochybuji o tom, že sledujete agresi ruských vojsk na Ukrajině. Ale když jste se o invazi dozvěděl poprvé, co jste si pomyslel, věřil jste tomu?
O těch záběrech nebylo možné pochybovat, stejně jako nebylo možné pochybovat o tom, že je to zásadní zlom nejenom pro Ukrajinu, ale pro velkou část Evropy. Byl to popud k tomu, že musíme co nejdříve reagovat na nevyprovokovanou agresi Ruska. Zároveň bylo jasné, že to bude dramatická a zásadní zkouška pro jednotu Evropy a pro postoj České republiky.
Byla v pořádku reakce Evropy?
Jsem moc rád, že už po prvních dnech se ukazuje, že Evropa, oproti váhavému postoji v případě obsazení Krymu, je tentokrát jednotná a schopná dohody na rychlých a citelných opatřeních.
Jak teď probíhají jednání s Vašimi protějšky? Například, když jste s polským ministrem řešil uzavření vzdušného koridoru…
Nejdříve jsem s podnětem k uzavření leteckého prostoru volal ministrovi dopravy Slovenské republiky a následně ministrovi dopravy Polska. Nikdo z nás nemá času nazbyt, takže veškerá jednání jsou velmi věcná. Odpověď Polska byla téměř okamžitá.
Jaká je tam atmosféra?
Jako zástupci zemí ve středu Evropy jsme si vědomi naší odpovědnosti. Nikdo jiný nemá stále tak živé, a tak špatné zkušenosti s Ruskem jako naše země. A i když jsme zatím neměli mnoho příležitostí pro osobní jednání, máme vstřícné a kolegiální vztahy. Společně se snažíme hledat cesty, jak se za Ukrajinu postavit slovy i činy.
Ukrajinské ženy a muži statečně bojují na frontě, což se samozřejmě týká i České republiky. Máte informace, jak to vypadá, zda se jejich odchod projevil v autobusové dopravě?
Mám zprávy nejenom z autobusové dopravy, ale například už také z dopravních staveb. Všechny se shodují, že velká část ukrajinských mužů z České republiky odjela, aby se zapojili do bojů za svou vlast. Ze strany ministerstva dopravy, z mé strany i ze strany konkrétních zaměstnavatelů je vlastně jedinou myslitelnou reakcí pochopení a podpora, a to i přes všechny potíže, které to přinese.
S tím ale asi moc neuděláme, že?
Je to zkrátka jeden z dopadů války, které musíme přijmout, ať chceme, nebo ne. A musíme hledat způsoby, jak se vypořádat s tak významným výpadkem důležité pracovní síly, a to včetně mnoha klíčových, a v některých vysoce kvalifikovaných profesích prakticky nenahraditelných lidí.
Podílí se nějak ministerstvo dopravy na transportu či další logistice ohledně ukrajinských uprchlíků?
Samozřejmě ano. Podílí se na tom významně od samého začátku, protože první pomoc ukrajinským uprchlíkům přišla na základě jednání krizového štábu ministerstva, na kterém jsme spolu s dopravci řešili, jak lidem prchajícím před válkou rychle pomoci. Podobně to bylo od první chvíle i v letecké dopravě, protože jsme byli po Velké Británii druzí, kdo začal omezovat provoz i formou zákazu nepravidelných letů.
Nějaké konkrétní kroky…?
V těchto dnech se například budeme podílet na práci Národního centra pro pomoc Ukrajině tak, aby se podařilo i v oblasti dopravy přispět k co nejlepšímu zvládnutí aktuální krize.
Umíte si do budoucna představit, že za jeden stůl zasednete s ruskými politickými špičkami?
Obávám se, že to dlouho nebude na pořadu dne. Ale pokud by se objevila příležitost, určitě bych ji využil, abych sdělil ruským politikům svůj názor. Zároveň bych je vyzval k okamžitému ukončení této naprosto nesmyslné války se středověkým brutálním přístupem jejich Ruska k samostatné a nezávislé Ukrajinské republice.