Poplatek na denní bázi budou už brzy platit obyvatelé metropole, jejichž auto nesplňuje přísné emisní normy.
V červenci vše přestane být jako dřív a začnou platit nové regulace, které se týkají vozidel starších 8 let. Podle přísných předpisů bude každý, kdo používá auto, které není v souladu s normami ultra nízkých emisí (tzv. ULEZ), muset platit denní poplatek ve výši přibližně 330 Kč. To v přepočtu znamená zhruba 10 tisíc korun měsíčně, které bude muset řidič poslat do státní kasy.
K návrhu mají obce výtky
Tyto regulace se týkají zatím jenom Londýna, konkrétně oblasti Greater London Authority, která je ohraničena dálnicí M25. Drakonická opatření jsou součástí velkého plánu starosty Sadiqa Khana, který chce zlepšit kvalitu vzduchu v metropoli. Už dříve jeho kancelář uvedla, že znečištění vzduchu každý rok zapříčiní úmrtí tisíců obyvatel Londýna.
Regulace jsou obrovským předmětem kontroverze. Londýnské městské části už zahájily soudní řízení proti tomuto drsnému návrhu. Soudní spor se týká dvou hlavních bodů – obce tvrdí, že mohlo dojít k nedodržení zákonných postupů, protože připravované změny jsou tak rozsáhlé, že reálně představují zcela nový systém. Za druhé obce tvrdí, že neproběhlo dostatečné, respektive žádné množství konzultací o návrhu o šrotovném.
Denní poplatek jako realita i v ČR?
Dopad to určitě bude mít i na další země, nejenom na Velkou Británii. Takové regulace by v České republice mohly ovlivnit většinu řidičů, protože průměrný věk vozového parku v ČR je 16 let, což je v rámci EU jedno z nejvyšších čísel. Jestli k něčemu podobnému česká vláda v budoucnu přistoupí můžeme jenom spekulovat.
Je nicméně nad slunce jasné, že denní poplatek, případně měsíční poplatek v podobě 10 000Kč na hlavu by vláda uvítala. Obzvlášť v době, kdy sama nemá dostatek peněz na rozhazování. Doufejme nicméně, že se podobného kroku v tuzemsku nedočkáme, protože reakce daleko konzervativnějších Čechů, kteří nevnímají Green Deal jako modlu, by na sebe nenechala dlouho čekat.
Zdroj: AutoŽivě