10 nejčastějších triků v obchodech, kvůli kterým přicházíme o peníze. Minimálně na jeden z nich naletěl každý z nás

Vůně a chutě, ale také rozmístění produktů či různé variace akcí a slev. To vše jsou způsoby, jak se prodejci snaží přesvědčit zákazníky k vyšším útratám a zvýšit tak své tržby.

i Zdroj fotografie: Realeklas/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Také máte za to, že o tom, jaké a kolik zboží v obchodech koupíte, rozhodujete jen vy sami? Možná že je to jen zdání, které ale není tak úplně pravdivé. Od první minuty, kdy vstoupíme do supermarketu, na nás totiž útočí nejrůznější vjemy a podněty, jejichž cílem je přimět nás k vyšším útratám. Triků, jež prodejci používají, je celá řada. A nepodlehnout jim je někdy skutečně těžké.

Slevy v obchodech jsou evergreen

Nejrůznější akční nabídky a slevy jsou základem, se kterým se lidé setkají ve všech obchodech. Zatímco někdy prodejci využívají procentuální zlevnění, jindy například lákají na akci 1+1 zdarma či nabízí výhodnější cenu pouze majitelům věrnostních aplikací. Ne vždy však při využívání slev dodržují všechny předepsané náležitosti.

Řetězce oklamaly své zákazníky, teď za to platí milionové pokuty. Nejhůře ze všech dopadlo Penny

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC BY-SA
Slevy v obchodech musí splňovat zákonné podmínky

Redakce Událostí247 zjišťovala, co vše musí splňovat. Dle webu České obchodní inspekce (ČOI) musí být kromě aktuální ceny u každého zlevněného zboží také informace o nejnižší ceně, za niž se prodávalo v posledních 30 dnech. Obchody, jež tuto podmínku nedodrží, pak za to mohou dostat mastné pokuty. Redakce Událostí247 ostatně nedávno přinesla informace o tom, že jen v posledním loňském kvartále udělili inspektoři ČOI řetězcům za různé prohřešky více než 50 pokut, z nichž mnohé dosahovaly milionových částek.

Časté je také zaměření se na smysly zákazníků

Osvědčeným způsobem, jak na nakupující zapůsobit, je také používání specifických barev a vůní. Typické je to třeba u pečiva, jehož typická vůně přímo vybízí k tomu si nějaké kousky koupit. Ještě větší efekt pak dle našich zkušeností mohou mít speciální akce, kdy zákazníci mohou výrobky přímo ochutnat. Obchodníci zkrátka dobře vědí, jak pracuje lidská pozornost, rozhodování i návyky, a využívají to do posledního detailu.

12 utajovaných triků, které na nás používají obchodní řetězce: Na číslo čtyři jste někdy určitě naletěli i vy

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Vůně pečiva v obchodech láká ke koupi

Dalším chytře využitým prvkem je logické seskupení položek, jež se k sobě hodí. Příkladem je blízké umístění těstovin a omáček, jež vybízí, abyste si koupili rovnou obě věci. A v neposlední řadě zmiňme ještě jeden trik, a sice rozložení výrobků v policích. Jak jsme ověřili na webu dTest, levnější varianty produktů bývají obvykle až u podlahy – kdo je chce, musí je hledat a pak se pro ně sehnout. Střední výška patří známým výrobcům nebo privátním značkám řetězců. Nahoře pak bývá prémiové zboží.

Podléháte těmto trikům, anebo jim odoláváte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články