Cenovky v obchodech definitivně končí. Takhle se budeme nově dozvídat ceny produktů

Moderní technologie se promítají i do našich nákupů. Většina z nás používá třeba mobilní aplikace, díky kterým může být částka, kterou zaplatíme u pokladny, o dost levnější.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Na Událostech247 jsme psali například o tom, že věrnostní aplikaci má také obchodní řetězec OBI, který prodává především zboží pro dům a zahradu. Již při stažení aplikace a následném přihlášení se k pravidelnému newsletteru lidé obdrží slevu 5 procent na nákup. Mobilní aplikace má většina známých obchodních řetězců.

Každá prodejna ročně spotřebuje skoro 50 000 cenovek

Když jdeme na nákup, zajímají náš především ceny. Jak redakce Událostí247 zjistila na webu Ministerstva průmyslu a obchodu, prodejci mají povinnost cenu u každého produktu uvádět. Většina zákazníků se v obchodech dívá na cenovky, které však v poslední době procházejí velkou obměnou. V rámci úspory času i peněz totiž ty papírové nahrazují cenovky digitální. Ušetří se tak kilometry papíru a zaměstnanci je nemusejí předělávat ručně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
Obchody se snaží ušetřit a snížit ekologickou zátěž, proto vymýšlí způsoby, jak zmenšit papírový odpad

Například Lidl digitální cenovky na všech svých prodejnách zavedl už v roce 2023, jak jsme zjistili z oficiálního prohlášení řetězce. V průměru vymění jedna prodejna za rok asi 45 000 cenovek. V poslední době tuto inovaci do svých poboček zavedla také třeba Billa, Penny Market nebo Albert. Při přepisování digitálních cenovek stačí pár kliků na počítači a ceny se během vteřiny změní. 

Vůbec jsem si toho nevšimla, říká zákaznice

Digitální cenovky však také mohou upozornit na končící datum spotřeby expirační lhůtě nebo potřebu doplnění zboží. Velkou výhodou je také množství ušetřeného papíru. Například podle údajů řetězce Billa se v každé jeho prodejně ročně jen na cenovky spotřebovalo asi 215 000 papírů velikosti A4. Když si tímto počtem vynásobíme všechny velké supermarkety v Česku, přechodem na digitální cenovky se ročně můžou ušetřit tisíce stromů. 

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Obchody se pomalu chystají plošně přecházet na digitální cenovky

Když se informace o konci papírových cenovek objevila poprvé, spousta zákazníků si to nedovedla představit a báli se, jak tedy cenu zboží v obchodech zjistí. Nakonec se však ukázalo, že to byly úplně zbytečné obavy. „Chodím ráda nakupovat do Billy a tato informace ke mně došla v době, kdy tam už ty nové cenovky byly. Musím se přiznat, že jsem si toho původně vůbec nevšimla, je to skoro stejné,“ řekla Událostem247 paní Hanka R. z Brna.

Všimli jste si digitálních cenovek v obchodech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články