Češi objevili trik, jak se v hospodě najíst zadarmo. Stačí říct jednu kouzelnou větu

V hospodách a restauracích platíme za služby, které nám daný podnik zprostředkovává. Co ale dělat, když jsme s danou službou nespokojeni?

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Každý z nás to zná. Objednáme si v restauraci, hospodě, či ve stánku s rychlým občerstvením jídlo a dostaneme něco, co nám nechutná, nebo prostě neodpovídá naším požadavkům. V takovém případě máte právo na reklamaci pokrmu, informuje spotřebitelský web dTest. Stejně jako při jakémkoliv jiném nákupu může každý zákazník otevřeně vyjádřit nespokojenost a požadovat nápravu. Jak dále informuje dTest, mnoho zákazníků této možnosti nevyužívá. Podle webu se prý necítí v pozici, kdy by mohli daný pokrm, případně pití reklamovat, a raději mlčí.

Zákazníci mají na reklamaci právo

Všechny podniky podávající občerstvení jsou zavázány dodat svým zákazníkům pokrmy a nápoje, které odpovídají popisu v jídelním lístku. Pokud je cokoliv špatně (množství, teplota nebo chuť), můžete podle dTestu informovat obsluhu. V takovém případě je ovšem důležité být konkrétní a věcný. Každý nespokojený zákazník má podle dTestu ze zákona právo požadovat slevu, nápravu nebo dokonce neplatit za objednávku. Musíte ovšem jednat krátce po přinesení pokrmu.

iZdroj fotografie: Fredericknoronha / Creative Commons / CC BY
Řada nespokojených zákazníků v hospodách a restauracích nezná, nebo nevyužívá reklamaci, na kterou mají ze zákona nárok

Pokud je jídlo studené, mělo by být teplejší než 60 °C. Někdy může pomoci jeho ohřátí, ovšem pokud tím jídlo ztratí na své kvalitě, můžete požadovat zcela nový pokrm. Právo na reklamaci se týká i délky přípravy pokrmu. Pokud čekáte déle než je podle vás rozumné, a zároveň jste nebyli obsluhou informováni o prodlouženém čase přípravy, máte právo na slevu nebo opustit restauraci bez placení.

Odejít bez placení?

Právě čas přípravy pokrmu je jedním z mála důvodů, kdy zákazník nemusí za pokrm platit. Ono to sice platí i u výše uvedených důvodů, ovšem u nedobře připraveného jídla nemůžete sníst celou porci a posléze obsluze restaurace oznámit, že za to nehodláte platit, protože jste byli nespokojeni. Takhle to nefunguje. V takových případech musíte jídlo vrátit krátce po jeho přinesení.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Ve většině případů nemůžete jídlo sníst a poté za něj nezaplatit, případně vyžadovat nový pokrm zadarmo

Pokud se ovšem setkáte s tím, že vám obsluha přinese jídlo pozdě, a nebyli jste o tom nijak dopředu informováni, můžete si pokrm v klidu sníst a následně informovat obsluhu, že za pokrm nehodláte platit z důvodu jeho dlouhé přípravy. Nutno podotknout, že obsluha musí být o podobné situaci srozuměna, jinak byste mohli mít co dočinění s místní policií. Kouzelná věta v přibližném znění „Nehodlám za svůj pokrm platit, protože vám jeho příprava trvala nepřiměřeně dlouhou dobu,“ by měla stačit. Ostatně máte na to ze zákona právo.

Pokud narazíte na problémy týkající se hygieny, případně jakékoliv závažnější pochybení související s kvalitou pokrmu, můžete kontaktovat příslušné úřady, kupříkladu Krajskou hygienickou stanici, Českou obchodní inspekci nebo Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.

Reklamovali jste někdy něco v restauraci? Dejte nám dole v komentářích vědět, jak to probíhalo

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články