Události247 již dříve psaly o tom, že Evropští politici chtějí sestavit seznam závad, které se již na starých autech nebudou smět opravovat.
Všechny tyto vozy by pak měly zamířit do šrotu. Evropská unie uvažuje o sestavení seznamu takzvaných neopravitelných závad. Kromě vyhoření vozu by mohlo jít i o případy, jako je výměna převodovky, části karoserie nebo třeba motoru. Hlavním důvodem případného zavedení této novinky má být snaha o omlazení vozového parku. Češi přitom mají svoje stará auta rádi.
Česko je rájem starých aut
Jistě jste si všimli, že v ulicích ještě stojí staré škodovky nebo dokonce i žigulíky. Pravdou také je, že vozový park v České republice patří k nejstarším v Evropské unii. Průměrné stáří aut se tady pohybuje okolo 17 let, a to nás řadí na předposlední místo před Řeckem. Události247 to dohledaly na webu Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Průměr v Evropské unie přitom je 2,5 roku.
Za tuto nelichotivou informaci však může i další věc. Okolo milionu aut totiž na silnice vůbec nevyjíždí, ale stále mají registrační značky. Tyto vozy však nemají STK ani zaplacené povinné ručení. Pokud by se vyřadily z registru, patřili bychom pak k evropskému průměru. Nejmladší auta, s průměrným stářím 8 let, mají podle ACEA v Lucembursku. Následuje Rakousko, Dánsko a Belgie.
Pokud auto nesplní dvě podmínky, na silnici skončilo
Ministr dopravy Martin Kupka již dříve oznámil, že stát zpřísní kontroly technického stavu vozidel a že zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Auta taky budou muset splnit dvě podmínky. Pokud dvakrát za sebou neprojdou STK a zároveň po dobu více než pěti let nemají povinné ručení, chce Kupka tato vozidla vyřadit z provozu. To by mohlo pro některé řidiče znamenat katastrofu.
Pravidelnou technickou prohlídku musí řidiči provádět každé dva roky. Nařizuje to vyhláška o technických kontrolách vozidel. Technická se navíc už od letošního července zpřísní. STK už nebudou smět tolerovat některé dříve méně závažné technické nedostatky. Například zašlé nebo popraskané světlomety, uvolněná zpětná zrcátka, nebo uvolněný stěrač. Za neplatnou STK hrozí pokuta 1 500 až 2 500 korun, ve správním řízení se může vyšplhat až na 10 000.
Co si o tomto nápadu myslíte vy?


