EU přišla s novým nařízením. Opravy starších aut budou zbytečné, v rámci Green Dealu se stane spousta změn

Představte si, že si necháte opravit auto, a přestože splňuje veškeré bezpečnostní standardy, už se s ním nikdy na silnici nepodíváte. Ano, to se stát může.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Evropská komise neustále zpřísňuje pravidla v oblasti ekologie a automobilového průmyslu. To by v budoucnu mohlo znamenat, že oprava staršího auta bude prakticky nemožná. Regulace zaměřené na snižování emisí už dnes ovlivňují řidiče různými způsoby – od přísných emisních norem, jako je aktuální EURO 7, přes úpravu složení paliv až po omezení výkonu motorů. A teď přichází další krok, který může mít zásadní dopad na majitele starších vozů. Informoval o tom web AutoŽivě.

Starší auta mají smůlu

Nový návrh nazvaný „End of Life Vehicle“ (ELV), tedy regulace pro vozidla s ukončenou životností, přináší řadu opatření, která mají přispět k ochraně životního prostředí. Mezi hlavní cíle patří například zákaz vývozu aut, která už nejsou způsobilá k provozu, propojení registrů vozidel napříč evropskými státy nebo zpřísnění kontroly nad vyřazováním automobilů.

Auta budou jenom pro mladé lidi: Na důchodce se chystá podpásovka. Pokud rovnou odevzdají řidičáky, udělají líp

iZdroj fotografie: TuRbO_J/ Creative Commons / CC-BY-SA
Starší opravovaná auta už by se nemusely dostat na silnici

Plánuje se také zvýšení recyklace plastů a zavedení povinného ekologického zpracování vyřazených vozidel. Hlavním problémem však je, že vozidlo, které prošlo výraznější opravou – například svařováním nosných částí karoserie nebo jiným větším technickým zásahem – by mohlo být automaticky vyřazeno z provozu. To znamená, že nejen vraky, ale i auta, která by ještě mohla sloužit, se dostanou mimo hru.

S opravenými auty to bude ještě složitější

Zejména u vozidel po nehodách by mohlo být obtížné je vrátit zpět na silnici, i když by technicky odpovídala všem bezpečnostním standardům. Evropská komise si od této regulace slibuje významné ekologické přínosy – do roku 2035 by mělo dojít ke snížení emisí o téměř 13 milionů tun, rozšíření recyklačního průmyslu a vytvoření tisíců nových pracovních míst.

Češi budou v roce 2025 platit zvýšený poplatek za řízení auta ve vybraných částech republiky. Stát už o tom rozhodl

iZdroj fotografie: Policie ČR
Někteří majitelé starších vozů by mohli mít v budoucnu spoustu problémů

Klíčovou otázkou však zůstává, jaká bude věková hranice pro to, kdy už jsou auta považována za zastaralá a nevyhovující. Může se stát, že pravidla budou v budoucnu ještě přísnější. Také se může stát, že zprovoznění staršího vozu po větší opravě bude v podstatě nemožné. Na další pravidla a novinky v rámci Green Dealu si budeme muset počkat. Již teď ale můžeme s jistotou říct, že rozhodně nepůjde o nic příjemného.

Co si o tomto nařízení myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články