Vlastníte naftový vůz? Pak se připravte na to, že vás v některých regionech bude čekat přísné omezení. Pokud ho porušíte, dostanete pokutu.
Evropa aktivně bojuje proti emisím, a to se pak pochopitelně v budoucnu promítne do našich peněženek. Jak redakce Událostí247 zmiňovala, kvůli zvýšeným cenám emisních povolenek ETS2 si v budoucnu připlatíme nejen za pohonné hmoty, ale také za vytápění. To ale rozhodně není všechno, někteří totiž budou muset investovat do novějšího vozu. Když tak neučiní, může jim být zakázáno vjet do určitých regionů, a když zákaz poruší, rázem skončí s vysokou pokutou. Taková pravidla teď chystá například Itálie
Itálie nastoluje tvrdá pravidla
Naftové automobily to mají v Evropě čím dál složitější a některé země už začínají výrazně omezovat jejich provoz. Například taková Itálie se nedávno rozhodla, že starším naftovým vozům zakáže vjezd do některých svých regionů. Konkrétně se bude jednat o naftové vozy, které spadají do emisní třídy Euro 5 nebo nižší. Jde především o osobní automobily vyrobené mezi roky 2011 až 2015. Ano, auto, které by vám mělo sloužit dlouhé roky, vám teď bude v Itálii úplně k ničemu. A ano, i auto staré 10 let je prý staré až moc.
Opatření mají přímou souvislost se znečištěním ovzduší a začnou platit už od října letošního roku. Jejich cílem je snížit koncentraci škodlivin, zejména v hustě osídlených oblastech a v okolí řeky Pád. Ačkoliv se může zdát, že jde o novinku, ve skutečnosti má Itálie v některých svých regionech už dávno nastavené ekologické zóny. Příkladem je například Lombardie, kde ekologické zóny vznikly už v roce 2016 a zakazují vjezd motocyklů s dvoutaktním motorem, které mají emisní třídu 0 – jinak řečeno, mají rok výroby 1992 a starší.
Každopádně nový zákon umožní zákaz vjezdu i starším vozům, a to hned do několika regionů. Jak redakce Událostí247 zjistila, například v Piemontu začne omezení platit 1. října 2025 a skončí 1. dubna 2026. Vztahuje se pouze na pracovní dny a časové rozmezí od 8:30 do 18:30. V Emilii-Romagni se omezení zavede od stejného data, zákaz na celý rok, ovšem také jen ve všední dny a v časech 8:30 až 18:30.
Co hrozí za porušení
Zóny s omezením mají být zřetelně označeny značkami. Pokud si tedy řidič nevšimne varování včas, dopravní značka by ho měla zastavit. V opačném případě se vystavuje riziku pokuty, která začne na 168 eurech, tedy zhruba 4 000 korun. A tím to nemusí skončit – v případě opakovaného porušení může úřad sáhnout i k dočasnému odebrání řidičského průkazu, a to až na jeden rok.
Evropská unie usiluje o snižování emisí a dosažení klimatické neutrality do poloviny století. Silniční doprava se totiž v EU podílí na emisích oxidu uhličitého zhruba 20 %. Proto EU chystá radikální krok – od roku 2035 by se už neměla vyrábět žádná auta se spalovacím motorem, ať už na benzín, nebo naftu. Na silnicích by tak měla postupně převládnout vozidla s nulovými emisemi, především elektromobily.
Co si o tom myslíte?


