Evropa řeší budoucnost seniorů za volantem. V kolika letech by měli přestat řídit? Tato otázka rozděluje společnost

Mohl by nastat den, kdy Evropská unie zakáže seniorům od určité věkové hranice řídit automobil? Možná ano, nad něčím takovým se totiž uvažuje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Se stárnutím populace přichází řada výzev. Jednou z nich je i otázka, zda jsou starší řidiči stále schopni bezpečně ovládat automobil. Ačkoliv jde o citlivé téma, v posledních letech se stává čím dál aktuálnějším. Evropská unie proto připravuje změny v pravidlech, které se mají týkat řidičů vyššího věku. Česká republika má však oproti mnoha státům už nyní přísnější systém. Jak redakce Událostí247 již několikrát informovala, nedávno se dokonce přitvrdilo v posudcích o způsobilosti řízení vozidla pro řidiče, kteří trpí srdečními problémy.

Evropská unie chce přitvrdit

V Česku jsou povinné lékařské prohlídky pro řidiče nastaveny jasně: první návštěva lékaře přichází v 65 letech, následuje další v 68 letech a poté každé dva roky. Lékař během těchto prohlídek hodnotí mimo jiné zrak, sluch i celkový zdravotní stav s ohledem na schopnost řídit. Vyšetření se řídí vyhláškou č. 277/2004 Sb., která stanovuje přesný rozsah a zaměření kontroly. Od roku 2013 mají lékaři navíc povinnost informovat úřady v případě, že zjistí nemoc, jež by mohla ovlivnit způsobilost pacienta k řízení.

Soutěž o pobyt v lázních s all-inclusive

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Máme u nás tedy celkem přísný systém. Stát se snaží dělat vše pro to, aby se na silnici nedostali senioři, jejichž schopnosti jsou již oslabeny a tím by mohli ohrozit jiné řidiče na silnicích. I přesto však spousta lidí řeší otázku, kdy přesně by měli začít řidiči chodit do takzvaného řidičského důchodu. Kdy je vlastně ten správný věk, kdy by měl řidič přestat řídit?

220 000 Čechů přijde ještě letos o řidičský průkaz. O všem už je rozhodnuto, neudělají s tím nic

iZdroj fotografie: Depositphotos
Evropská unie chce zakázat seniorům od určitého věku řídit

No, názory jsou různé. Zatímco někteří věří tomu, že by měla existovat přesně definovaná hranice, jiní jsou toho názoru, že pokud v Česku máme pravidelné lékařské prohlídky, pak není co řešit. Koneckonců, právě ony přece rozhodnou o tom, zda je člověk ještě schopen bezpečně řídit své vozidlo. I přesto se však najde spousta lidí, kteří označují důchodce seniory za volantem za nebezpečné a ohánějí se čísly a statistikami. Paradoxně statistiky mluví jasně ve prospěch seniorů.

Jak redakce Událostí247 zjistila, účast osob starších 65 let na dopravních nehodách se stále zvyšuje. Zvlášť v posledních letech. Je však nutno podotknout, že z celkového koláče si senioři neukousnou ani osminu. Alespoň to tvrdí statistika Besipu, podle které byli důchodci v roce 2020 u 9 188 nehod. Každopádně Besip uvádí, že jde pouze o účast u nehody, nikoliv o její zavinění. Jen v roce 2020 došlo k 94 794 nehodám, což tedy znamená, že senioři byli přítomni přibližně u desetiny z nich. Na druhou stranu však musíme zmínit, že úmrtnost u řidičů nad 75 let je vzhledem k věku a fyzické zranitelnosti mnohem vyšší než u mladších jedinců.

V čem je tedy problém

Ačkoliv čísla mluví jasně, Evropská unie chce usilovat o sjednocení pravidel pro všechny členské státy. Zkráceně by to tedy znamenalo, že všichni senioři v zemích Evropské unie by museli dodržovat stejná pravidla. V poslední době se často mluví o nastavení pravidelných zdravotních kontrol (které u nás už dávno fungují), nebo také omezení platnosti řidičského průkazu pro seniory na pět let.

Auta budou jenom pro mladé lidi: Na důchodce se chystá podpásovka. Pokud rovnou odevzdají řidičáky, udělají líp

iZdroj fotografie: HENRY CLARK/ Creative Commons / CC-BY-SA
Evropská unie usiluje o sjednocení pravidel pro starší řidiče

V neposlední řadě se pak řeší věková hranice, do které by senioři mohli řídit automobil. Otázkou však zůstává, proč vůbec něco takového řešit. Jak jsme již zmiňovali výše, o způsobilosti rozhodnou už samotné lékařské prohlídky. Existuje mnoho starších řidičů, kteří sice mají vysoký věk, ale to je nijak neovlivňuje v jejich řidičských schopnostech. Pro takové by byl zákaz řízení kudlou do zad. Každopádně k něčemu takovému je zatím daleko a je jisté, že žádnou hranici EU v blízkých letech nenastaví.

Co si o tom myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články