udalosti247.cz
  • Doprava
  • Finance
  • Spotřebitel
udalosti247.cz
  • Doprava
    • Auto
    • Dálnice
    • Řidiči
    • Nafta
    • Parkování
    • Další »
  • Finance
    • Peníze
    • Pokuta
    • Poplatek
    • Důchody
    • Mince
    • Další »
  • Spotřebitel
    • Maso
    • Nakupování
    • Potraviny
    • Restaurace
    • Závadné potraviny
    • Další »
Sledujte nás:
Všechny rubriky »
udalosti247.cz » Spotřebitel » Evropa řeší budoucnost seniorů za volantem. V kolika letech by měli přestat řídit? Tato otázka rozděluje společnost

Evropa řeší budoucnost seniorů za volantem. V kolika letech by měli přestat řídit? Tato otázka rozděluje společnost

23. dubna 2025
Daniel Procházka
[email protected]

Podstatným článkem redakčního týmu webu Události24/7.cz je specialista na počasí a přidružené oblasti, Daniel Procházka, který se na našem široce zaměřeném webu pohybuje už pěknou řádku let. Daniel se věnuje především každodennímu spravování čtenářů o meteorologické situaci u nás i v Evropě. Vždycky ho podle jeho vlastních slov přitahoval divoký charakter přírody a její nepředvídatelnost a nespoutanost. I z toho důvodu se přes původně pouhé psaní meteorologických předpovědí dostal až k článkům o přírodních katastrofách, náhlých změnách počasí až třeba po nevídaných přírodních úkazech. Zároveň ale neskrývá ani svoji klidnější stránku, která má na Událostech na starost naopak články o bydlení a zahradě, které se řadí k jeho předním volnočasovým aktivitám.

Mohl by nastat den, kdy Evropská unie zakáže seniorům od určité věkové hranice řídit automobil? Možná ano, nad něčím takovým se totiž uvažuje.

senior auto ridic edited
Zdroj fotografie: Depositphotos

Obsah článku

  1. Evropská unie chce přitvrdit
  2. V čem je tedy problém

Se stárnutím populace přichází řada výzev. Jednou z nich je i otázka, zda jsou starší řidiči stále schopni bezpečně ovládat automobil. Ačkoliv jde o citlivé téma, v posledních letech se stává čím dál aktuálnějším. Evropská unie proto připravuje změny v pravidlech, které se mají týkat řidičů vyššího věku. Česká republika má však oproti mnoha státům už nyní přísnější systém. Jak redakce Událostí247 již několikrát informovala, nedávno se dokonce přitvrdilo v posudcích o způsobilosti řízení vozidla pro řidiče, kteří trpí srdečními problémy.

Evropská unie chce přitvrdit

V Česku jsou povinné lékařské prohlídky pro řidiče nastaveny jasně: první návštěva lékaře přichází v 65 letech, následuje další v 68 letech a poté každé dva roky. Lékař během těchto prohlídek hodnotí mimo jiné zrak, sluch i celkový zdravotní stav s ohledem na schopnost řídit. Vyšetření se řídí vyhláškou č. 277/2004 Sb., která stanovuje přesný rozsah a zaměření kontroly. Od roku 2013 mají lékaři navíc povinnost informovat úřady v případě, že zjistí nemoc, jež by mohla ovlivnit způsobilost pacienta k řízení.

Máme u nás tedy celkem přísný systém. Stát se snaží dělat vše pro to, aby se na silnici nedostali senioři, jejichž schopnosti jsou již oslabeny a tím by mohli ohrozit jiné řidiče na silnicích. I přesto však spousta lidí řeší otázku, kdy přesně by měli začít řidiči chodit do takzvaného řidičského důchodu. Kdy je vlastně ten správný věk, kdy by měl řidič přestat řídit?

Daniel Procházka
3. srpna 2024

220 000 Čechů přijde ještě letos o řidičský průkaz. O všem už je rozhodnuto, neudělají s tím nic

220 000 Čechů přijde ještě letos o řidičský průkaz. O všem už je rozhodnuto, neudělají s tím nic
ridic auto senior telefonovani mobil telefon za volantem rizeni
Zdroj fotografie: Depositphotos
Evropská unie chce zakázat seniorům od určitého věku řídit

No, názory jsou různé. Zatímco někteří věří tomu, že by měla existovat přesně definovaná hranice, jiní jsou toho názoru, že pokud v Česku máme pravidelné lékařské prohlídky, pak není co řešit. Koneckonců, právě ony přece rozhodnou o tom, zda je člověk ještě schopen bezpečně řídit své vozidlo. I přesto se však najde spousta lidí, kteří označují důchodce seniory za volantem za nebezpečné a ohánějí se čísly a statistikami. Paradoxně statistiky mluví jasně ve prospěch seniorů.

Jak redakce Událostí247 zjistila, účast osob starších 65 let na dopravních nehodách se stále zvyšuje. Zvlášť v posledních letech. Je však nutno podotknout, že z celkového koláče si senioři neukousnou ani osminu. Alespoň to tvrdí statistika Besipu, podle které byli důchodci v roce 2020 u 9 188 nehod. Každopádně Besip uvádí, že jde pouze o účast u nehody, nikoliv o její zavinění. Jen v roce 2020 došlo k 94 794 nehodám, což tedy znamená, že senioři byli přítomni přibližně u desetiny z nich. Na druhou stranu však musíme zmínit, že úmrtnost u řidičů nad 75 let je vzhledem k věku a fyzické zranitelnosti mnohem vyšší než u mladších jedinců.

V čem je tedy problém

Ačkoliv čísla mluví jasně, Evropská unie chce usilovat o sjednocení pravidel pro všechny členské státy. Zkráceně by to tedy znamenalo, že všichni senioři v zemích Evropské unie by museli dodržovat stejná pravidla. V poslední době se často mluví o nastavení pravidelných zdravotních kontrol (které u nás už dávno fungují), nebo také omezení platnosti řidičského průkazu pro seniory na pět let.

Daniel Procházka
9. července 2023

Auta budou jenom pro mladé lidi: Na důchodce se chystá podpásovka. Pokud rovnou odevzdají řidičáky, udělají líp

Auta budou jenom pro mladé lidi: Na důchodce se chystá podpásovka. Pokud rovnou odevzdají řidičáky, udělají líp
auto ridic duchodce senior
Zdroj fotografie: HENRY CLARK/ Creative Commons / CC-BY-SA
Evropská unie usiluje o sjednocení pravidel pro starší řidiče

V neposlední řadě se pak řeší věková hranice, do které by senioři mohli řídit automobil. Otázkou však zůstává, proč vůbec něco takového řešit. Jak jsme již zmiňovali výše, o způsobilosti rozhodnou už samotné lékařské prohlídky. Existuje mnoho starších řidičů, kteří sice mají vysoký věk, ale to je nijak neovlivňuje v jejich řidičských schopnostech. Pro takové by byl zákaz řízení kudlou do zad. Každopádně k něčemu takovému je zatím daleko a je jisté, že žádnou hranici EU v blízkých letech nenastaví.

Štítky
#řidič #senior #zákon
Co si o tom myslíte?

Chcete dostávat pravidelně novinky?

Kliknutím na tlačítko „Odeslat“ souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Nová baterie do elektromobilů vydrží nájezd přes 1 000 000 kilometrů. Kdo a kdy si ji může koupit?

Nová baterie do elektromobilů vydrží nájezd přes 1 000 000 kilometrů. Kdo a kdy si ji může koupit?

AUTOZIVE.cz
AUTOZIVE.cz
4 h
Konec dálničních známek tak, jak je odjakživa známe. Naši sousedé mění celý systém a my bohužel zaplatíme víc

Konec dálničních známek tak, jak je odjakživa známe. Naši sousedé mění celý systém a my bohužel zaplatíme víc

AUTOZIVE.cz
AUTOZIVE.cz
4 h
Bolavé tajemství Jiřího Bartošky: Vánoce pro něj byly ve znamení smutku. Tou dobou přišel o bratra

Bolavé tajemství Jiřího Bartošky: Vánoce pro něj byly ve znamení smutku. Tou dobou přišel o bratra

VIPZivot.cz
VIPZivot.cz
4 h
Slovní válka tenisových bossů. Obviněný Kaderka vyrazil do útoku

Slovní válka tenisových bossů. Obviněný Kaderka vyrazil do útoku

sportyzive.cz
sportyzive.cz
5 h
Auta, která v roce 2026 končí: bez nástupce, výroba se zavírá nadobro. Definitivní výčet značek a modelů

Auta, která v roce 2026 končí: bez nástupce, výroba se zavírá nadobro. Definitivní výčet značek a modelů

AUTOZIVE.cz
AUTOZIVE.cz
5 h

Už jste začali topit? Možná tím porušujete zákon, může vám hrozit vysoká pokuta

Už jste začali topit? Možná tím porušujete zákon, může vám hrozit vysoká pokuta

Děláte tuto věc při řízení? Brzy vám za to bude hrozit mastná pokuta

Děláte tuto věc při řízení? Brzy vám za to bude hrozit mastná pokuta

Ve školách se už nebude učit tak jako kdysi. Nepůjde ani tak o vědomosti žáků, jako spíše o jejich kreativitu 

Ve školách se už nebude učit tak jako kdysi. Nepůjde ani tak o vědomosti žáků, jako spíše o jejich kreativitu 
ABCmedia logo
Další portály spadající pod abcMedia Network, s.r.o.

AutoŽivě.cz

  • Aktuality
  • Autoživě testy
  • Ojetiny
  • Rady
  • Technický koutek
  • Zajímavosti
  • #řidič
  • #nehoda
  • #čínská auta
  • Nová baterie do elektromobilů vydrží nájezd přes 1 000 000 kilometrů. Kdo a kdy si ji může koupit?
  • Konec dálničních známek tak, jak je odjakživa známe. Naši sousedé mění celý systém a my bohužel zaplatíme víc

SportyŽivě.cz

  • Basketbal
  • Formule 1
  • Fotbal
  • Hokej
  • MMA
  • Tenis
  • #sk-slavia-praha
  • #fotbal
  • #fc-viktoria-plzen
  • Slovní válka tenisových bossů. Obviněný Kaderka vyrazil do útoku
  • Zamilovaní šampioni šli s pravdou ven. Česko má nový hvězdný sportovní pár

VIPživot.cz

  • Celebrity
  • #české celebrity
  • #Lela Vémolová
  • #Ivana Gottová
  • Bolavé tajemství Jiřího Bartošky: Vánoce pro něj byly ve znamení smutku. Tou dobou přišel o bratra
  • Jedno z posledních přání Karla Gotta: Vánoční píseň má být jeho připomínkou. Chtěl, aby vyšla až po jeho smrti

Vařímedobroty.cz

  • Cukroví
  • Omáčky
  • Předkrmy
  • Recepty
  • Rychlé pokrmy
  • #med
  • #kuřecí maso
  • #cukr
  • Matcha – trendy drink, nebo tradiční lék?
  • 50+ nejlepších receptů na domácí pomazánky: Hodí se na chlebíčky, jednohubky i jen tak k večeři na chleba

DámskýDeník.cz

  • Domácnost
  • Krása
  • Lifestyle
  • Móda
  • Vztahy
  • #letadlo
  • #herec
  • #počasí
  • Pekarová Adamová se pustila do Okamury: kritizuje jeho drahou cestu i postup vůči opozici
  • Kvíz: Jak dobře si pamatujete dějepis ze základky? Mnozí dospělí selžou už na prvních otázkách

MMAmag.cz

  • Zahraniční MMA
  • CZ/SK MMA
  • Videa
  • UFC
  • KSW
  • #jiří procházka
  • #ufc
  • #oktagon
  • Václav Sivák slávu nezvládal, ale slibuje změnu. Tvrdí, že není druhý Růžička
  • 200kilový brazilský gigant si naběhl na tvrdé koleno. Zuluzinho šel spát ještě ve vzduchu
udalosti247.cz
  • O nás
  • Kariéra
  • Kontakt
  • Cookies
  • Etický kodex
udalosti247.cz
  • O nás
  • Kariéra
  • Kontakt
  • Cookies
  • Etický kodex

Copyright © 2016-2025 abcMedia Network s.r.o. - Theme v1.0.5

Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázano.