Evropě velmi rychle dochází nafta. Řidiči dieselových automobilů kvůli tomu budou na benzínkách platit majlant

Majitelé dieselových automobilů si budou muset připravit své peněženky, za pohonné hmoty si totiž výrazně připlatí.

i Zdroj fotografie: Santeri Viinamäki/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Redakce Událostí247 se pravidelně zabývá kvalitou pohonných hmot a častokrát se věnuje vývoji jejich cen. Zvlášť v poslední době, kdy se probírá zavedení nového emisního systému ETS 2, se nad jejich cenou spekuluje stále více. Už teď je jasné, že si za benzín a naftu připlatíme, ale nový systém obchodování s emisními povolenkami nebude tím jediným důvodem. Cena nafty totiž poroste nejen právě kvůli emisním povolenkám, ale také proto, že jí je jednoduše nedostatek.

Nafty je málo, řidiči si připlatí

Řidiči v České republice v posledních dnech sledují s nelibostí vývoj cen na čerpacích stanicích, zejména u motorové nafty. Zatímco barel ropy Brent stojí momentálně přepočteno na koruny přibližně 1546 Kč – což je téměř totožná cena jako o měsíc dříve – nafta mezitím citelně podražila. Jak je tedy možné, že nafta, která se vyrábí z rafinované ropy, je stále dražší, a to i přesto, že cena ropy zůstává stejná?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

To, že se zvedá cena benzínu, není žádná novinka – meziročně je to v průměru o 70 haléřů –, ale zdražování nafty může mnohé zaskočit. Už teď jsou řidiči svědky toho, že jen v červenci zdražila o více než korunu a každý týden pak její cena roste v průměru o třicet haléřů. Proč tomu tak ale vlastně je?

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Nafta výrazně zdražuje, v Evropě jí je stále méně

Cena nafty se samozřejmě odvíjí od ceny ropy, ale když ropa nezdražuje, proč je pak nafta dražší? Jak redakce Událostí247 zjistila díky vyjádření hlavního ekonoma Trinity Bank pro FAEI, může za to především její nedostatek. Například ve Spojených státech je momentálně zásoba ropy na vůbec nejnižší úrovni pro toto období od roku 1996. Nafty je ale nedostatek téměř všude.

Za současným napětím na trhu stojí i strukturální změny v rafinérském průmyslu. V minulých letech došlo k uzavření několika rafinérií na obou stranách Atlantiku, což snížilo kapacity pro zpracování ropy na naftu. V červnu letošního roku činil podíl nafty na celkovém objemu zpracovaných ropných produktů jen 31,4 %, což je pod dlouhodobým průměrem.

Co bude dál

Změny v rafinérském průmyslu ale nejsou jediným důvodem, proč je nafty nedostatek. Může za to i geopolitické napětí na Blízkém východě. Vojenský konflikt mezi Izraelem a Íránem způsobil výpadky v energetické infrastruktuře, které se promítly i do evropského trhu s ropnými produkty. Izrael byl nucen pozastavit těžbu plynu, což ovlivnilo Egypt, který následně výpadek kompenzoval masivním nákupem ropných paliv. Výsledkem bylo významné snížení zásob pro Evropu.

iZdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU / Creative Commons / CC-BY-SA
Za výrazné zdražení nafty mohou i vojenské konflikty

Výsledkem je další tlak na růst cen právě v Evropě, včetně České republiky. Změny v cenách paliv tak ukazují, jak snadno mohou globální události a struktura výroby ovlivnit každodenní výdaje řidičů. Zatímco ropa zůstává stabilní, diesel se stává stále vzácnější komoditou – a benzínky v Česku to odrážejí stále vyšší cenou. Průměrné ceny napříč celou republikou zveřejňuje pravidelně i Český statistický úřad.

Kolik většinou platíte za litr nafty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Schönweitz

Martin Schönweitz je několikaletým redaktorem webu Události24/7.cz. Svoji novinářskou kariéru započal v roce 2015, a od té doby se psaní věnuje naplno. V průběhu let působil v mnoha uznávaných médiích a sbíral zkušenosti díky spolupráci s velkými online magazíny i menšími komorními projekty. V roce 2020 se stal součástí redakce Události24/7.cz a pomáhal především svou redakční činností budovat celý projekt.

Zobrazit další články