Majitelé dieselových automobilů si budou muset připravit své peněženky, za pohonné hmoty si totiž výrazně připlatí.
Redakce Událostí247 se pravidelně zabývá kvalitou pohonných hmot a častokrát se věnuje vývoji jejich cen. Zvlášť v poslední době, kdy se probírá zavedení nového emisního systému ETS 2, se nad jejich cenou spekuluje stále více. Už teď je jasné, že si za benzín a naftu připlatíme, ale nový systém obchodování s emisními povolenkami nebude tím jediným důvodem. Cena nafty totiž poroste nejen právě kvůli emisním povolenkám, ale také proto, že jí je jednoduše nedostatek.
Nafty je málo, řidiči si připlatí
Řidiči v České republice v posledních dnech sledují s nelibostí vývoj cen na čerpacích stanicích, zejména u motorové nafty. Zatímco barel ropy Brent stojí momentálně přepočteno na koruny přibližně 1546 Kč – což je téměř totožná cena jako o měsíc dříve – nafta mezitím citelně podražila. Jak je tedy možné, že nafta, která se vyrábí z rafinované ropy, je stále dražší, a to i přesto, že cena ropy zůstává stejná?
To, že se zvedá cena benzínu, není žádná novinka – meziročně je to v průměru o 70 haléřů –, ale zdražování nafty může mnohé zaskočit. Už teď jsou řidiči svědky toho, že jen v červenci zdražila o více než korunu a každý týden pak její cena roste v průměru o třicet haléřů. Proč tomu tak ale vlastně je?
Cena nafty se samozřejmě odvíjí od ceny ropy, ale když ropa nezdražuje, proč je pak nafta dražší? Jak redakce Událostí247 zjistila díky vyjádření hlavního ekonoma Trinity Bank pro FAEI, může za to především její nedostatek. Například ve Spojených státech je momentálně zásoba ropy na vůbec nejnižší úrovni pro toto období od roku 1996. Nafty je ale nedostatek téměř všude.
Za současným napětím na trhu stojí i strukturální změny v rafinérském průmyslu. V minulých letech došlo k uzavření několika rafinérií na obou stranách Atlantiku, což snížilo kapacity pro zpracování ropy na naftu. V červnu letošního roku činil podíl nafty na celkovém objemu zpracovaných ropných produktů jen 31,4 %, což je pod dlouhodobým průměrem.
Co bude dál
Změny v rafinérském průmyslu ale nejsou jediným důvodem, proč je nafty nedostatek. Může za to i geopolitické napětí na Blízkém východě. Vojenský konflikt mezi Izraelem a Íránem způsobil výpadky v energetické infrastruktuře, které se promítly i do evropského trhu s ropnými produkty. Izrael byl nucen pozastavit těžbu plynu, což ovlivnilo Egypt, který následně výpadek kompenzoval masivním nákupem ropných paliv. Výsledkem bylo významné snížení zásob pro Evropu.
Výsledkem je další tlak na růst cen právě v Evropě, včetně České republiky. Změny v cenách paliv tak ukazují, jak snadno mohou globální události a struktura výroby ovlivnit každodenní výdaje řidičů. Zatímco ropa zůstává stabilní, diesel se stává stále vzácnější komoditou – a benzínky v Česku to odrážejí stále vyšší cenou. Průměrné ceny napříč celou republikou zveřejňuje pravidelně i Český statistický úřad.
Kolik většinou platíte za litr nafty?


