Energetický regulační úřad dodavatelům energií udělil vysoké finanční tresty za různá pochybení týkající se nejen práv spotřebitelů. V součtu jde o miliony korun.
Redakce Událostí247 nedávno přinesla informace o příběhu rodiny z Pardubic, která musela za nedoplatky na energiích platit skoro 200 tisíc korun. A takových případů se děje v Česku spousta. Zatímco někteří si ale za přílišné plýtvání mohou sami, jiné dodavatelé energií o peníze obírají neprávem, a to mnoha různými způsoby. Někteří z nich za to dostali mastné pokuty.
Dodavatelé energií musí platit miliony korun
Jak redakce Událostí247 zjistila z informací Energetického regulačního úřadu (ERÚ), celkem úřad dodavatelům energií v loňském roce udělil pokuty v rekordní výši. V součtu dosahují 14,3 milionu korun. V předešlém roce se přitom jednalo pouze o 8,5 milionu korun. Meziročně tak výše sankcí narostla téměř o 60 procent.
Díky podrobnému prostudování zprávy ERÚ jsme dále zjistili, jaké byly nejčastější příčiny sankcí. Jednalo se zejména o porušování práv spotřebitelů. V praxi šlo například o opožděné či úplně opomenuté zaslání pravidelného vyúčtování energií anebo nedodržování fixovaných cen. Dále úřad odhalil i závažnější přestupky, přičemž v jednom případě, u dodavatele Lidová energie, dokonce přistoupil k úplnému odebrání licence a ukončení působení společnosti v Česku.
Lidé se mohou bránit několika způsoby
Mnozí lidé možná mají za to, že i když se jim na jednání dodavatele něco nezdá či jim vypočítaný nedoplatek přijde příliš vysoký, stejně s tím nic nemohou dělat. Jak ale redakce Událostí247 zjistila, to není tak úplně pravda. Jednou z cest může být reklamace vyúčtování u samotného dodavatele. Podle informací spotřebitelského webu dTest mají dodavatelé energií na vyřízení těchto reklamací 15 dní. Když to nestihnou, platí lidem za každý další den náhrady v řádu stovek korun.
Kromě toho pak lidé mohou podat podnět i přímo k ERÚ. Ostatně, jen za loňský rok úřad přijal asi 480 takovýchto stížností. Pokud nazná, že k pochybení skutečně došlo, začne ve věci konat, ať už skrze zahájení správního řízení či kontroly dodavatele. Ať už tedy lidé zvolí jakoukoliv cestu, možnosti, jak se proti nepravostem postavit, zde jsou. A podle redakce Událostí247 je dobře, že se lidé proti nekalostem brání a nebojí se ozvat.
Reklamovali jste někdy vyúčtování?


