Přišlo se na to, jak nás obchodní řetězce každý den obírají o velké sumy peněz. Vůbec se o tom nemluví, naletí na to přitom každý

Mnohé řetězce uvádějí lživé či zavádějící informace, aby zákazníky přiměli k vyšším útratám. Nedávno za to dostali mastné pokuty.

i Zdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Mnozí si možná myslí, že zákony jsou tak přísně nastaveny, že žádné nekalé praktiky si obchodní řetězce vůči zákazníkům dovolit nemohou. Bohužel to tak úplně neplatí. Dokládají to nedávná zjištění kontrolorů České obchodní inspekce (ČOI), která objevila celou řadu pochybení.

Někteří prodejci uváděli lživé informace

Mnohé řetězce používají praktiky, pomocí kterých lidi obírají o jejich peníze. Často jim totiž sdělují neúplné či zavádějící informace. Jak píše web Novinky, mezi časté prohřešky patří nesprávně uváděné slevy ze starých cen. Řetězce přitom mají povinnost slevy vypočítávat vždy z nejnižší ceny, za jakou produkt prodávali 30 dnů před jeho zlevněním, jak psaly Události247. I přesto to však některé řetězce dělají. Jak dodává web CNN Prima News, jedná se o oblíbený trik, díky němuž mnozí lidé nakoupí více věcí, protože mají dojem, že zboží výrazně zlevnilo.

Přišlo se na to, jak nás velké obchodní řetězce každý den okrádají o spoustu peněz. Ani si toho nevšimnete

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Řada pochybení se týkala slev

Některé supermarkety však zašly ještě dál. Inspektoři odhalili i případy, kdy prodejci zákazníkům u pokladen naúčtovali vyšší částky, než jaké byly uvedeny na cenovkách u zboží. V podstatě tak uváděli lživé informace. Zákazník si danou věc do košíku dal s tím, že stojí určitou částku, avšak ve skutečnosti mu za ni pokladní namarkovala daleko více peněz.

Řetězce od inspektorů dostaly milionové pokuty

Zjištěné prohřešky kontroloři nenechali jen tak. Jak dále uvádí web server Novinky, vůbec nejvyšší pokutu dostal řetězec Penny Market, a to více než 2 miliony korun. Přes 1 milion korun zaplatily také řetězce Billa a Kaufland. V řádu statisíců korun se pak pohybovaly sankce, které kontroloři uložili supermarketům Tesco, Albert nebo Lidl.

10 nejčastějších podvodů v obchodech: Aspoň na jeden z nich naletí každý

iZdroj fotografie: Realeklas/ Creative Commons / CC-BY-SA
Osvědčeným trikem je i strategické umisťování jednotlivých produktů

Zároveň, výše popsané triky zdaleka nejsou ty jediné, které řetězce využívají k tomu, aby zákazníky přiměli k vyšším útratám. Existuje také řada dalších, které jsou sice povolené, avšak lidé by si na ně rovněž měli dávat pozor. Jak již dříve psaly Událosit247, jedná se třeba o strategické umístění drahých produktů do oblasti očí nebo chytré pracování s vůněmi a barvami.

Setkali jste se někdy s tím, že vám pokladní namarkovala vyšší cenu, než jaká byla uvedena u zboží na cenovce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články