Oblíbený autoprodejce, na který dlouhých 30 let mnozí motoristé nedali dopustit, zčistajasna končí. Finanční problémy ho vyhnaly do insolvence a teď musí zavírat pobočky.
Změny na trhu nejsou ničím neobvyklým, ale některé události působí jako mrazivá předzvěst hlubších otřesů. No a v poslední době se zdá, že těchto událostí pouze a jen přibývá. Zvlášť v automobilovém průmyslu, kde se výrobci a prodejci musí soustředit na nově udávané trendy ekologického provozu. Nedávno jsme vás v redakci Událostí247 například informovali o finančních problémech automobilky Jaguar, ale také o blížící se restrukturalizaci Nissanu. Tentokrát je v problémech ale autoprodejce, a to jeden z těch největších a nejoblíbenějších.
Oblíbený autoprodejce jde ke dnu
Značka, kterou znal téměř každý německý motorista, musela po více než třiceti letech ukončit činnost. Autohaus am Damm, známý zejména jako dlouholetý distributor vozů Hyundai, vyhlásil insolvenci a definitivně zavřel své desítky poboček napříč Německem. Pro stovky zaměstnanců to znamenalo okamžité výpovědi, pro zákazníky zrušené objednávky i nejistotu ohledně servisu. Přitom ještě nedávno to vypadalo, že firma má budoucnost pevně v rukou.
Společnost založená v roce 1992 rostla s každým dalším rokem a dokázala se přizpůsobit proměnlivému trhu. Rozšiřovala nabídku, navyšovala prodeje, investovala do nových showroomů. Optimismus panoval i na začátku letošního roku. Jenže během několika měsíců se vše obrátilo. Nástup přímého online prodeje, rostoucí provozní náklady, snižující se marže a celková transformace automobilového průmyslu – to všechno vytvořilo tlak, který i zavedený prodejce neustál. Nakonec, jak informuje web Kreiszeitung, se oblíbený autoprodejce ocitl v insolvenci a začal zavírat své pobočky.
Co bude dál
Ačkoli zákazníci, kteří si zde koupili vůz, nemusí mít obavy o záruku – ta zůstává v platnosti, servis si nyní musí řešit jinde. Na podobné potíže může brzy narazit více hráčů v Evropě i jinde. Menší a středně velcí prodejci jsou stále častěji vytlačováni digitálními platformami a přímým prodejem od výrobců. Zatímco v některých zemích je tento trend už zcela zřetelný, v jiných – třeba v Česku – zatím probíhá pomaleji.
Dnešní doba je velmi rychlá a proměnlivá a kdo se nestihne rychle přizpůsobit, ten zůstane pozadu. Vzpomínáte si například na časy, kdy jsme ještě museli navštěvovat autosalony? Brožury, osobní konzultace, možnost si vůz osahat – na to všechno jsme se mohli těšit. Dnes lidé často jen porovnají nabídky online a do showroomu přijdou už jen převzít klíčky. Možná za pár let budou klasické autosalony stejně výjimečné jako videopůjčovny nebo telefonní budky. Pád autoprodejce Autohaus am Damm toho může být jen důkazem.
Chodíte ještě do autosalónů?


