Česká republika patří k evropským rekordmanům v třídění. Podle statistik odpad třídí 72 procent Čechů.
Nápoje v plastových lahvích si domů kupuje většina z nás. Většina potom také tyto obaly zodpovědně vyhodí do nádob na plasty. Ministerstvo životního prostředí se tuto činnost rozhodlo ještě podpořit a chce od roku 2025 zavést systém zálohování PET lahví a hliníkových plechovek, jak píše web Podnikatel.
Kolik za plastové lahve dostanete?
Jako první v Česku s touto novinkou na jaře začaly obchodní řetězce Kaufland a Lidl. Jak psal web TN, zákazníci mohou PET lahve a plechovky vracet v několika prodejnách v Česku. Za obaly pak získají slevové kupóny. „Zálohování ještě není v tuto chvíli legislativně upraveno. Proto se bavíme o zpětném odběru. Zákazníci nebudou platit zálohu a ani nebudou dostávat finanční částku, ale kupóny,“ vysvětlila tehdy mluvčí Kauflandu Renata Maierlová. K těmto obchodům se přidal i e-shop Rohlík.
Podle expertů by zavedení zálohového systému mělo snížit dopad nápojových obalů na životní prostředí až o 30 procent. Zálohované obaly by se měly týkat lahví od desetiny litru do tří litrů s pravděpodobnou zálohou čtyři koruny, jak jsme informovali na Událostech247. V souvislosti s PET lahvemi už letos jedna výrazná změna v Česku nastala. Čím dál víc výrobců totiž na své nápoje dává víčka, která jsou k lahvi upevněna a lze je pouze odklopit. Od příštího roku totiž kvůli zákonu Evropské unie bude toto opatření povinné.
Novela se týká i letáků
Zálohované by navíc neměly být jen klasické velké PET lahve a plechovky. Jak jsme psali, vyhláška by se měla vztahovat také na všechny obaly od alkoholických nápojů s obsahem alkoholu 15 procent. Důležité však je, aby byly nepoškozené, tedy například nesešlápnuté. Za co naopak lidé peníze nedostanou, jsou obaly od mléčných výrobků, silnějšího alkoholu nebo drogistického zboží. „Přijde mi to jako dobrý nápad, jen je teda jednodušší lahve zmáčknout a hodit venku do kontejneru než je nést až do prodejny,“ řekla Událostem247 paní Markéta z Brna.
Chystaná novela také stanovuje, že se za obaly budou nově považovat i reklamní letáky. Podle resortu životního prostředí tvoří letáky 14 procent obsahu v tříděném komunálním papírovém odpadu, píše web Peníze. „Tak zrovna letáky vůbec neberu, mám všechny obchody v mobilních aplikacích, kde jsou i slevové akce a mám to stále po ruce. Podle mě jsou pořád atraktivní spíš pro seniory, kteří si to raději přečtou na papíře,“ řekla Událostem247 paní Alena z Hrotovic.