Chystáte se na technickou kontrolu? Dříve než vyjdete, zkontrolujte si, zda nemáte na autě tento oblíbený doplněk. Přes STK se kvůli němu nedostanete.
Jak redakce Událostí247 nedávno zmiňovala, technické kontroly vozidel budou nejen přísnější, ale také častější. Evropský parlament totiž hodlá majitelům vozidel starších 10 let nastolit trochu přísnější pravidla a ti budou v budoucnu na STK jezdit každý rok. No a abyste takovou kontrolou vůbec prošli, je důležité, aby váš vůz byl v pořádku a splňoval všechny požadavky pro účast na silničním provozu. Zvlášť velkou pozornost byste pak měli věnovat tomu, abyste měli v pořádku světla.
Světla jsou problém číslo jedna
Majitelé vozidel starších 10 let budou již brzy jezdit na technickou kontrolu každý rok. Technická kontrola má být zárukou, že se po silnicích pohybují vozidla v odpovídajícím technickém stavu, a zvlášť starší vozy se často potýkají s problémy, které vám na technických kontrolách rozhodně tolerovat nebudou.
A nemusí se jednat o problém, který by nějak ohrožoval jízdní vlastnosti vašeho vozu. Bohatě stačí, když máte na svém automobilu špatná světla a rázem vás z STK vyhodí – samozřejmě bez razítka. V Česku se to přitom děje často a na světla u technických kontrol doplácí více než čtvrtina řidičů.
Řeč je především o žárovkách ve světlometech, které si řidiči vyměňují častokrát za výkonnější LED. Jasně, mají lepší svítivost a může se to tedy jevit jako skvělé vylepšení. Jenže pokud ona náhrada nemá potřebnou homologaci, porušujete zákon. V provozu tato světla nemají co dělat, a tak není divu, že vás na STK pošlou pryč a dají vám 30 dní na jejich výměnu.
No a pokud si je i po úspěšné technické kontrole namontujete zpět, pak si na vás došlápne policie. Jak redakce Událostí247 již několikrát informovala, za nehomologovaná světla si odnesete tučnou pokutu. Ta se u nás pohybuje v řádech jednotek tisíců korun, v Polsku se už ale blíží ke dvaceti tisícům.
Zády se k vám otočí i pojišťovna
Problém nebudete mít pouze na technické kontrole nebo u policie. Pojišťovny totiž mohou v případě nehody snížit plnění, pokud zjistí, že vozidlo bylo technicky nezpůsobilé. Při použití nesprávného typu žárovek může docházet ke špatnému rozptylu světla nebo oslňování ostatních řidičů. A to už je bráno velmi vážně.
A nejde jen o samotnou homologaci. LED žárovky musí být nejen legální a mít důležitou certifikaci, ale také musí být se světlomety kompatibilní. V případě, že by nebyly, mohlo by dojít k poruše funkčnosti a omezené účinnosti osvětlení. To vše jsou důvody, proč i malý zásah do světelné techniky může znamenat nejen neúspěšnou STK, ale i riziko postihu v běžném provozu. Pokud se tedy chystáte na technickou, pamatujte – dávat si na vozidlo necertifikované vylepšováky se rozhodně nevyplatí.
Měli jste někdy na technické kontrole problémy se světly?

