Jezdíte tankovat do sousedních zemí, abyste ušetřili? Je nám líto, s tím je konec. Čeští řidiči už za pohonné hmoty neušetří ani korunu.
Jezdit nakupovat do Polska nebo Německa není ničím neobvyklým. Vždyť to znáte – dvojí kvalita potravin, levnější produkty atp. Těch důvodů je opravdu mnoho, a tak Čechů, kteří pro nákupy vyráží za hranice, najdeme více než dost. Jenže, jak redakce Událostí247 již zmiňovala, jejich počet pomalu ale jistě klesá. V dnešní době se totiž už moc do zahraničí pro potraviny jezdit nevyplatí. A nejen pro potraviny – ani pohonné hmoty už teď nekoupíte výhodněji než u nás.
Tankování v zahraničí je konec
Tankování v zahraničí, které pro řadu českých motoristů znamenalo výraznou úsporu, se blíží ke konci. A není to jen kvůli tomu, že podle statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu je cena pohonných hmot v Polsku téměř stejná jako u nás. Hlavním důvodem, proč už nemá žádný smysl vyrážet pro benzín za hranice, jsou rozhodnutí Evropské unie, která plánuje sjednotit minimální spotřební daň na pohonné hmoty. Tato změna je součástí širší klimatické politiky, jejíž dopady pocítí jak řidiči, tak domácnosti.
Důvodem, proč Brusel takto rozhodl, má být snaha o vytvoření spravedlivějšího tržního prostředí a snížení takzvané palivové turistiky. A co to znamená? No především to, že pokud pojedete v budoucnu tankovat do Polska, abyste ušetřili, tak neušetříte. A aby toho nebylo málo, z důvodu zavedení nového systému obchodování s emisemi si navíc za pohonné hmoty pořádně připlatíme.
V tomto případě není asi důvod k nějakému hlubšímu a detailnějšímu vysvětlování. Prodejci pohonných hmot budou nuceni nakupovat emisní povolenky a podle toho, jaká bude jejich cena, se pak bude zvyšovat i cena pohonných hmot. Emisní povolenka ETS-2 momentálně stojí 70 eur a v momentě, kdy ji prodejci budou muset nakupovat, se podle odborníků zvýší cena pohonných hmot o 4 až 6 korun na litr. No a když cena emisní povolenky bude dvojnásobná, dvojnásobné bude i zdražení. Ve výsledku to pak znamená, že za plnou nádrž si klidně můžeme v budoucnu připlatit i pětistovku. Ten, kdo dosud šetřil si logicky připlatí ještě víc.
Samozřejmě, spotřeba pohonných hmot se u každého Čecha liší, ale podle nejrůznějších statistik se ročně pohybuje od 700 do 950 litrů. Zaokrouhleme to na 1 000 litrů a při ceně 70 eur za emisní povolenku to znamená, že si ročně připlatíme za benzín okolo 6 000 korun.
Odnese to téměř každý
Když pomineme řidiče, zavedení nového systému obchodování s emisemi značně pocítí i ti, kteří doma vytápějí plynem. O tom, jaká bude cena za plyn, se zatím vedou jen dohady, ale podle statistik by si průměrná rodina vytápějící plynem mohla ročně připlatit až 8 000 Kč. Opět ale bude záležet na ceně emisních povolenek.
Zástupci českého státu se proti rychlému zavádění nových pravidel ohrazují. Zavedení by mělo proběhnout už v roce 2027, přičemž vláda Petra Fialy usiluje o roční odklad. Zda k němu skutečně dojde, je zatím ve hvězdách, jedno je však jisté. Jednou nastane čas, kdy i Česko pocítí zavedení nového systému obchodování s emisemi, a rozhodně nepůjde o nic příjemného.
Co si o tom myslíte?


