Klienti českých bank se stávají terčem dalších útoků internetových podvodníků, kteří jim během pár minut vybílí účet.
Cílem podvodníků je dostat se rovnou k bankovnímu účtu vybrané oběti, pak ji obrat o veškeré peníze. Psal o tom web Peníze. Díky vyspělým technologiím teď hackerům stačí, aby si získali důvěru a dostali od klienta banky přístupové údaje k internetovému bankovnictví, nebo k platební kartě. Lidé pak přijdou o nemalé peníze, případně skončí s naprosto vybíleným účtem.
Banka už nemohla nic udělat
Nové metodě se říká smishing. Podvodníci v tomto případě komunikují s „klientem“ prostřednictvím SMS zpráv, které chodí ze stejného čísla jako běžné zprávy z jeho banky. „Může jít o číslo banky, infolinky operátora nebo policie. Klient je na taková čísla zvyklý a může je mít uložené ve svém adresáři pod bankou,“ popsal Událostem247 specialista na počítačovou kriminalitu Jan Melša. V podstatě komukoliv se může stát, že mu zítra přijde podobná zpráva.
Terčem podvodníků se stala také Anna H. z Brna. „Když jsem klikla na odkaz, dostala jsem se na dokonalou kopii webu své banky, kde jsem podle instrukcí nevědomky dala podvodníkům všechny potřebné údaje, aby mohli provádět internetové platby, aniž bych o nich věděla. Z účtu mi tak zmizelo 150 tisíc korun. V bance mi řekli, že když jsem všechny platby potvrdila heslem, tak s tím nemůžou nic dělat,“ řekla Událostem247 podvedená žena.
Policie na tento problém upozorňuje opakovaně
Před podvody skrze telefon nedávno varovala například Česká spořitelna. Útočníci se také v tomto případě pod různými záminkami snažili vylákat z lidí peníze. Upozornil na to web Novinky. Podvodníci jsou navíc stále přesvědčivější, takže se mohou nechat napálit i lidé, kteří jsou jinak velmi opatrní. Problémy se ovšem týkají i dalších finančních ústavů. Podvodníci se vydávali například za pracovníky České národní banky nebo jiných bank. Své oběti oslovovali také jménem Policie ČR, dodávají Novinky.
Policisté doporučují, aby lidé byli opravdu opatrní a dávali si na tyto podezřelé telefonáty velký pozor, píše Český Rozhlas. Lidé prý mají udělat toto – pokud jim zavolá pracovník banky a tvrdí, že je účet klienta v ohrožení, měl by se pak tento klient osobně do banky dostavit, nebo tam zavolat, a tyto informace si ověřit. Je také velmi důležité nesdělovat citlivé údaje, ať už své rodné číslo, číslo dokladů i přístupové údaje do internetového bankovnictví, dodává web.