Zdražování klíčových věcí v Česku nebere konce. Aktuálně budou lidem z peněženek mizet peníze za komoditu, bez které se velká část Čechů neobejde.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
V posledním roce se zdražovalo ve velkém, což pocítili ve svých peněženkách asi všichni Češi. Inflace zvýšila ceny prakticky veškerých komodit. Ještě před pár měsíci se zdálo, že alespoň ceny pohonných hmot se udrží v přijatelných mezích. Toto přání mnoha českých řidičů se však pomalu ale jistě rozplývá. Lidem, kteří vlastní auto, tak budou z účtu v následujících měsících mizet peníze kvůli vyšším cenám paliv. Logicky si pak nepomůže ani ten, kdo bude mít hotovost v peněžence.
Konec zdražování pohonných hmot je v nedohlednu
Ještě na jaře stála nafta nejméně za posledních 13 měsíců, jak tehdy informoval web ČT24. To se ale posléze začalo měnit. Již na začátku srpna pak mnozí odborníci předpovídali, že ceny za litr paliva vyletí do konce léta i o několik korun, jak psaly Události247. To se také potvrdilo, neboť jak uvádí server Novinky, cena nafty již překonala své letošní maximum. Aktuálně tato komodita stojí v průměru 38,04 korun za litr. Benzin pak řidiči pořídí ještě dráž, průměrně za 39,75 korun za litr.
Že motoristy nejspíš nečeká v dohledné době žádné výrazné zlepšení dokládají mnozí experti a analytici. Podle nich totiž bude minimálně nafta dále zdražovat, píše web Deník. O trochu lepší vyhlídky mají alespoň majitelé benzinových vozů. Palivo do jejich aut by si totiž stávající ceny již mohlo udržet.
Proč ceny paliv tak rostou?
Důvodů je hned několik. Podle serveru Seznam Zprávy za zvyšování cen může především globální zdražování ropy. V Česku pak růstu hodnot na totemech čerpacích stanic pomohlo také rozhodnutí vlády předčasně zrušit snížení spotřební daně na naftu. Z tohoto důvodu tak cena této komodity skokově vzrostla o 1,5 koruny za litr. Ačkoli se tato změna týkala pouze dieselu, podle všeho se se zdražením svezl i benzin, upozornil na začátku srpna web Novinky.
To však není jediný problém, který se nejen na české motoristy valí. Jak totiž uvádí web Lidovky, v prosinci „skončí Česku, Slovensku a Maďarsku výjimka z unijního embarga na dovoz a export paliv vyrobených z ruské ropy“. Protože například Česko však není v tomto ohledu stoprocentně soběstačné, bude muset hledat jiného, neruského dovozce. A to se může pěkně prodražit.