Oblíbený nápoj Čechů výrazně zdraží, brzy bude už jen pro bohaté
Oblíbený nápoj, který vzal v posledních letech Česko útokem, bude stále dražší. Poptávka po něm je vysoká, úroda je však slabá.

Obsah článku
Ceny potravin se neustále zvyšují a zvlášť ty, které jsou k nám dováženy ze zahraničí, dosahují astronomické výše. Naše redakce Událostí247 se nedávno věnovala vývoji cen kakaa, které se momentálně prodává za neuvěřitelných 130 000 Kč za tunu. V důsledku toho pochopitelně stoupá i cena kakaových výrobků a spotřebitelé si tak mnoho čokoládových sladkostí raději nechávají dobrovolně ujít. Kakao ale není jediné, jehož cena stoupá – Češi si budou muset připlatit i za oblíbený zelený prášek.
Matcha zdražuje
Celosvětový trh s matchou, jemně mletým zeleným čajem, zažívá v posledních letech prudký růst. Tento trend je poháněn především zájmem spotřebitelů o zdravý životní styl a popularitou nápojů, jako je zářivě zelené matcha latte, které ovládly sociální sítě. Jen v Americe vzrostly podle výzkumné společnosti NIQ meziroční prodeje matchy o 86 %. Jenže čím vyšší je po ní poptávka, tím vyšší je pak i její cena, kterou navíc umocňuje i slabá úroda.

Hlavním producentem matchy je Japonsko, které se však v posledních měsících potýká s nepříznivým počasím. Čína je na tom o poznání lépe, přesto však zvýšená poptávka po matche a nedostatek pracovní síly zvedají ceny i tam. Když do toho připočteme ještě americká cla, navyšování cen oblíbeného zeleného nápoje je tak nevyhnutelné. Aaron Vick, hlavní nákupčí čaje ve společnosti GS Haly, prozradil, že za letošní matchu musela firma zaplatit až o 75 % více než v minulém roce. Podle něj se navíc cena bude ještě zvedat a je jisté, že spotřebitelé si i u levnějších variant budou muset zaplatit až o 50 % více.
Výroba je složitá
Vysokou cenu matchy určuje také náročnost jejího pěstování. Listy čaje tencha, ze kterých se matcha vyrábí, se sklízejí ručně, stejně tak i jejich napařování a následné zbavování žilek se provádí manuálně. K tomu je samozřejmě potřeba zaměstnanců, těch je ale v posledních měsících nedostatek. V Číně je situace o poznání lepší, ta však stejně jako Japonsko musela z důvodu vysoké poptávky a nižší úrody zvýšit své ceny.

Otázkou pak zůstává, zda spotřebitelé i přes vyšší ceny zůstanou matche věrní a zda se nejedná pouze o dočasný trend způsobený sociálními sítěmi. Kdyby pomyslný boom opadl a poptávka se snížila, ceny by se zase stáhly dolů. Pokud se tak nestane, spotřebitelé si budou muset za oblíbený zelený prášek buď připlatit, nebo přejít na levnější druhy, například hojichu.