Můžete předjet řidiče v středním pruhu zprava? Zákon mluví jasně, většina Čechů ho ale nezná

Znáte zákon o předjíždění zprava? Pokud ne, pak byste mohli mít výrazný problém se zákonem a kvůli tomu byste mohli přijít i o řidičák.

i Zdroj fotografie: My Friend/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

To si tak jedete na dálnici a ve středovém pruhu je řidič, který se loudá a odmítá se zařadit do pravého pruhu, a to i přesto, že zeje prázdnotou. V takový moment řidiči nezbývá nic jiného než se rozhodnout mezi bezpečnostním a právním rizikem. Každého by napadlo, že jet dál v pravém pruhu a podjet řidiče v tom středovém je nejlogičtější krok. Je to ale správné? Může se to vůbec? Redakce Událostí247 se předjíždění zprava již v minulosti věnovala a zákon mluví jasně.

Jak je to s předjížděním zprava

Když středoproudař jede pomalu, řidiči v pravém pruhu zbývají pouze dvě možnosti. Buď bude pokračovat v jízdě v pravém pruhu a středoproudaře podjede, nebo přejde zprava do levého pruhu, předjede středoproudaře a zařadí se zase do toho pravého. To jsou v podstatě dvě jediné možnosti, jak středoproudaře nechat za sebou. Ale která z nich je správná? § 12 zákona 361/2000 Sb. v odstavci 1 jasně uvádí, že „mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: My Friend/ Creative Commons / CC-BY-SA
Předjíždění zprava je přísně zakázáno

Jenže jak se ukazuje, zde dochází k menšímu paradoxu. Ačkoliv zákon tvrdí, že mimo obec se má jezdit v pravém jízdním pruhu ve směru jízdy, nemůžete zrychlit, abyste se dostali před středoproudaře. Kdybyste tak totiž učinili, jednalo by se o předjíždění zprava, a to není dovoleno. V tomto případě pak existuje pouze jeden jediný způsob, jak vozidla ve středovém pruhu nechat za sebou, a to následující.

V případě, že chcete předjet středoproudaře, musíte se nejdříve zařadit za něj do jízdního pruhu, chvilku v něm pobýt, následně se zařadit do pruhu levého a pak středoproudaře předjet a zařadit se do středového pruhu. Zda se pak vrátíte zpět do toho pravého, je čistě na vás.

Jak je to ve stoupajícím pruhu

Občas se může stát, že se ocitnete i na takzvaném stoupacím pruhu, se kterým se setkáte především v kopcovitém terénu. Ten je vyznačen značkou IP18c a jak redakce Událostí247 zjistila, je určen pro motorová vozidla, která v daném úseku dosáhnou alespoň rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Ta musí daný pruh využít povinně. Neznamená to však, že pravý stoupací pruh nemůžete využít, když máte rychlejší vozidlo. Samozřejmě můžete, měli byste v něm ale udržovat výrazně nižší rychlost než vozidla v jiných pruzích.

iZdroj fotografie: Juan de Vojníkov/ Creative Commons / CC-BY-SA
Pokud chcete předjet středoproudaře, musíte se zařadit postupně do levého pruhu

Jenže co když se ocitnete v tomto pruhu a ve středovém pak někdo jede pomaleji než 80 kilometrů za hodinu? Pak platí úplně stejná pravidla jako u tří klasických pruhů. Pokud chcete středoproudaře předjet, musíte se nejdříve zařadit za něj a následně do levého pruhu. Výjimku ale máte v momentě, pokud máte přívěs delší než 7 metrů. V takovém případě pak pro vás platí omezení podle § 12 odst. 4, které vám zakazuje vjet do levého pruhu. Znamená to tedy, že středoproudaře nesmíte předjet zleva a samozřejmě ani podjet zprava. Neměli byste tedy nikdy jet vyšší rychlostí než on.

Podjíždíte pomalu jedoucí vozidla?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Schönweitz

Martin Schönweitz je několikaletým redaktorem webu Události24/7.cz. Svoji novinářskou kariéru započal v roce 2015, a od té doby se psaní věnuje naplno. V průběhu let působil v mnoha uznávaných médiích a sbíral zkušenosti díky spolupráci s velkými online magazíny i menšími komorními projekty. V roce 2020 se stal součástí redakce Události24/7.cz a pomáhal především svou redakční činností budovat celý projekt.

Zobrazit další články