Spousta automobilek čelí v posledních měsících velkým problémům. Kromě Volkswagenu má problémy hned několik dalších automobilek.
Automobilový průmysl se v současnosti potýká s jednou z nejtěžších krizí za poslední dekády, což ovlivňuje nejen evropské výrobce, jako je Volkswagen nebo koncern Stellantis, ale také japonské automobilky, dlouhodobě známé svou stabilitou. Toyota, Honda a Mazda čelí obtížím, které je nutí přehodnotit své strategie a provádět razantní změny, aby se přizpůsobily novým podmínkám. Za vše samozřejmě může elektromobilita. Informoval o tom web AutoŽivě.
Národní automobilka v problémech
Automobilka Nissan se nedávno rozhodla pro rozsáhlé reorganizační kroky, aby reagovala na klesající prodeje a zvyšující se náklady. Současná krize automobilového průmyslu je důsledkem několika propojených příčin. Mezi ty nejvýznamnější patří například nedostatek polovodičových čipů. Tento problém výrazně zpomalil výrobu napříč trhem.
Automobilkám také nehraje do karet neustále zvyšující se cena surovin. Zvyšuje se cena oceli, lithia a hliníku. Automobilkám dělá problém i přechod na elektromobilitu. Každá automobilka musí udržovat jak tradiční modely se spalovacími motory, tak nová elektrická vozidla, což přináší značné náklady. Nissan, který byl donedávna považován za jednoho z lídrů japonského automobilového průmyslu, oznámil snižování nákladů a restrukturalizaci. Generální ředitel Makoto Uchida uvedl, že bude nutné propustit až 9 000 zaměstnanců, což představuje přibližně 6,7 % celkové pracovní síly.
Spousta změn
Nissan v rámci restrukturalizace musí přistoupit na změny, které mají za úkol značně snížit jejich náklady. Mezi budoucí plány Nissanu patří například:
- Zkrácení doby vývoje nových modelů na 30 měsíců.
- Prohloubení spolupráce se strategickými partnery, jako jsou Renault a Mitsubishi.
- Odprodej části podílu v Mitsubishi Motors, aby firma získala více finanční flexibility.
Je jisté, že automobilka Nissan bude mít opravdu co dělat, aby se zvedl z pomyslného blížícího se dna. Za poslední čtvrtletí měl totiž ztrátu přesahující 60 milionů dolarů, přičemž prodeje celosvětově klesly o 2,8 %. Největší pokles byl patrný v Číně (o 13 %) a Evropě (o 5 %). Tento trend navíc umocňují rostoucí ceny vozidel, způsobené dražšími surovinami, a snižující se zájem zákazníků, kteří kvůli nejistotě a inflaci odkládají nákupy nových automobilů.