Nemáte náhodou po dědovi tuhle starou motorku? Kdysi ji měli všichni, dnes za ni sběratelé platí statisíce

Kdysi měli tuto motorku mnozí, dnes je z ní spíš už jen sběratelský kousek. Pokud ji náhodou vlastníte, můžete za ni dostat statisíce korun.

i Zdroj fotografie: Jiří Sedláček / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Spousta věcí, které jsme kdysi běžně používali a časem na ně úplně zapomněli, dnes mohou mít opravdu velkou hodnotu. Nemluvíme o klasických sběratelských kouscích, jako jsou například poštovní známky nebo vinylové desky, ale i o dopravních prostředcích. Třeba takový Velorex, o kterém se redakce Událostí247 nedávno zmiňovala, se dnes prodává za 500 000 Kč. Podobně je na tom dnes i legendární Čezeta, kterou měl kdysi téměř každý. Dnes je z ní sběratelský kousek za statisíce korun.

Legenda s názvem Čezeta

Můžete mít jakýkoliv názor chcete, ale jedno je jisté. Na československých silnicích kdysi nebylo nic stylovějšího než legendární skútr od Československé zbrojovky. Takzvaná Čezeta se začala vyrábět už na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století. Tenkrát by se ale dala označit ještě za takzvané motokolo. První skutečný motocykl této značky však vznikl až v roce 1935 a ten nejznámější, který nesl název ČZ 175, vznikl pak o 30 let později. Její dvoudobý jednoválec o objemu 172,5 cm³ měl tenkrát výkon 5,5 koňských sil při 3800 otáčkách za minutu a byl spojen s třírychlostní převodovkou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Sedláček / Creative Commons / CC BY-SA
Čezeta se stala legendární motorkou, kterou chtěl úplně každý

Tento legendární stroj vám na sto kilometrů „sežral“ 3,3 litru benzinu a hravě vás dostal až na maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu. Hned po uvedení na trh oslavila legendární Čezeta úspěch a její majitelé si ji pochvalovali především díky dlouhé životnosti a spolehlivosti.

Jenže doba šla pak dopředu, na Čezetu se téměř zapomnělo a dnes ji má doma už jen málokdo. Možná i proto se o ni zvedá zájem ze strany sběratelů, kteří jsou schopni za ni zaplatit statisíce korun. A to se nebavíme o té s označením ČZ 76, která byla vyrobena v roce 1935, ale i o kusech mnohem mladších. Vždyť jen Čezeta z roku 1967 se dnes na aukčních portálech prodává za 245 000 Kč.

Dnes má obrovskou cenu

Čezeta, tedy konkrétně model 175, se už tenkrát prodávala za pořádný balík a nutno podotknout, že kvůli tomu nebyla zrovna dostupná. Její cena se tenkrát pohybovala v rozmezí 6 800 až 9 100 korun a vzhledem k tomu, že průměrná mzda byla zhruba 1 453 korun, nešlo o zanedbatelnou investici. I přesto v té době byla rozhodně dostupnější než většina aut a pro většinu, převážně mladých lidí, kdysi představovala první krok ke svobodě pohybu.

Dnes je Čezeta sběratelským kouskem a sběratelé jsou schopni za něj zaplatit balík. Kompletně zrestaurované exempláře se prodávají klidně za 250 000 Kč a více. Zájem sběratelů se přitom neomezuje pouze na plnohodnotné stroje. Dokonce i původní modely Čezety v měřítku, které si děti kdysi vystavovaly na poličkách, mají dnes svou hodnotu. Autentické retro hračky se v aukcích prodávají za částky v řádu několika tisíc korun.

Jeli jste někdy na Čezetě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články