Nová povinná výbava 2024 nařízená samotnou EU: Tohle bude muset být v každém autě. Zaplatíme to ale z našich kapes

Nejen řidiče, ale i automobilky čeká příští rok zásadní milník, který přinese mnoho změn týkajících se vybavení vozů.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Pro výrobce automobilů a tím pádem i samotné řidiče v poslední době nastává řada změn. Velmi zásadní bylo například rozhodnutí europoslanců o tom, že od roku 2035 se nebudou moci prodávat nově vyrobená auta se spalovacími motory, jak psaly Události247. Příští rok pak vejde v platnost také další očekávaná novinka, která se bude týkat povinné výbavy v nově vyrobených autech. A nařízená je opět samotnou EU.

Tohle bude muset mít každé nové auto

Jedná se o technologii omezující překročení povolené rychlosti. Tato funkce je známá jako inteligentní asistent rychlosti (ISA) a pro řidiče má mít podle EU mnoho výhod. Konkrétně si od zavedení nové regulace Evropská komise slibuje zvýšení bezpečnosti na silnicích a zejména pak pokles dopravních nehod, zranění a úmrtí. „Výrobci automobilů mají nyní příležitost maximálně využít potenciál, který systém ISA představuje pro vytvoření bezpečnějších silnic pro všechny,” cituje tiskovou zprávu Evropské komise web oTechnice.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
Nová výbava by měla především zvýšit bezpečnost na silnicích

Co ale nová regulace bude znamenat v praxi? Systém obsahuje mnoho technologií, jako jsou kamery či třeba data z GPS schopných detekovat povolené rychlostní limity. Podle nastavení systému a preference řidiče pak může ISA upozorňovat na překročení rychlosti, upravovat tempomat či automaticky omezovat výkon vozu tak, aby rychlost odpovídala limitům.

Povinnost mít tuto novou výbavu v autě budou mít všechny vozy vyrobené od července roku 2024. Faktem pak každopádně je, že zavedení nové technologie bude automobilky bezesporu stát nemalé finance. A ty nejspíš nakonec budou muset zaplatit ve vyšší ceně vozů sami řidiči s vlastních kapes.

Nové nařízení EU se dotkne i nákladních aut

Ta budou muset mít od stejného data rovněž řadu bezpečnostních opatření. Vybavena budou například signalizací nouzového zastavení či systémem, který bude sledovat couvání vozidla pomocí citlivých senzorů a kamer. Chybět nebude ani systém signalizace překročení rychlosti, kontrola tlaku v pneumatikách, sledování bočních mrtvých úhlů či monitorování prostoru před vozidlem. A profesionální řidiče pak bezesporu ovlivní sledování pracovní doby a upozornění na riziko únavy.

Auta se spalovacími motory končí. Nová se od roku 2035 nesmí prodávat, schválili europoslanci

Stejně jako u novinek týkajících se osobních aut, i zde má být hlavním záměrem zvýšit bezpečnost na silnicích. To ostatně navazuje i na dlouhodobý projekt EU nazvaný Vision Zero. Jak psaly Události247, jeho cílem má být do roku 2050 snížit počet úmrtí způsobených při automobilovém provozu na číslo blížící se nule.

Zdroj: oTechnice, TruckFokus

Co si o novinkách myslíte, budou podle vás mít na bezpečnost na silnicích pozitivní vliv? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články