Nejen řidiče, ale i automobilky čeká příští rok zásadní milník, který přinese mnoho změn týkajících se vybavení vozů.
Pro výrobce automobilů a tím pádem i samotné řidiče v poslední době nastává řada změn. Velmi zásadní bylo například rozhodnutí europoslanců o tom, že od roku 2035 se nebudou moci prodávat nově vyrobená auta se spalovacími motory, jak psaly Události247. Příští rok pak vejde v platnost také další očekávaná novinka, která se bude týkat povinné výbavy v nově vyrobených autech. A nařízená je opět samotnou EU.
Tohle bude muset mít každé nové auto
Jedná se o technologii omezující překročení povolené rychlosti. Tato funkce je známá jako inteligentní asistent rychlosti (ISA) a pro řidiče má mít podle EU mnoho výhod. Konkrétně si od zavedení nové regulace Evropská komise slibuje zvýšení bezpečnosti na silnicích a zejména pak pokles dopravních nehod, zranění a úmrtí. „Výrobci automobilů mají nyní příležitost maximálně využít potenciál, který systém ISA představuje pro vytvoření bezpečnějších silnic pro všechny,” cituje tiskovou zprávu Evropské komise web oTechnice.
Co ale nová regulace bude znamenat v praxi? Systém obsahuje mnoho technologií, jako jsou kamery či třeba data z GPS schopných detekovat povolené rychlostní limity. Podle nastavení systému a preference řidiče pak může ISA upozorňovat na překročení rychlosti, upravovat tempomat či automaticky omezovat výkon vozu tak, aby rychlost odpovídala limitům.
Povinnost mít tuto novou výbavu v autě budou mít všechny vozy vyrobené od července roku 2024. Faktem pak každopádně je, že zavedení nové technologie bude automobilky bezesporu stát nemalé finance. A ty nejspíš nakonec budou muset zaplatit ve vyšší ceně vozů sami řidiči s vlastních kapes.
Nové nařízení EU se dotkne i nákladních aut
Ta budou muset mít od stejného data rovněž řadu bezpečnostních opatření. Vybavena budou například signalizací nouzového zastavení či systémem, který bude sledovat couvání vozidla pomocí citlivých senzorů a kamer. Chybět nebude ani systém signalizace překročení rychlosti, kontrola tlaku v pneumatikách, sledování bočních mrtvých úhlů či monitorování prostoru před vozidlem. A profesionální řidiče pak bezesporu ovlivní sledování pracovní doby a upozornění na riziko únavy.
Stejně jako u novinek týkajících se osobních aut, i zde má být hlavním záměrem zvýšit bezpečnost na silnicích. To ostatně navazuje i na dlouhodobý projekt EU nazvaný Vision Zero. Jak psaly Události247, jeho cílem má být do roku 2050 snížit počet úmrtí způsobených při automobilovém provozu na číslo blížící se nule.
Zdroj: oTechnice, TruckFokus