Podle Evropské unie by novinka mohla zachránit desítky tisíc lidských životů. Jak tomu bude v praxi se ale teprve ukáže.
Povinná výbava je spolu s lékárničkou jednou z klíčových věcí, kterou musí mít v autě všichni řidiči. Pokud by je zastavila policejní hlídka a zjistila, že jim zcela chybí či mají výbavu nekompletní, může jim za to udělit pokutu až 2 tisíce korun, jak redakce Událostí247 ověřila na webu Moneta Money Bank. K tomu pak ještě existují nařízení stanovující povinnou výbavu, již do nových vozů musí při výrobě implementovat automobilky. Nedávno v této oblasti došlo k zásadní změně.
Nová povinná výbava musí být v každém novém autě
Nové povinné součásti v autech zavedla Evropská unie. Jedná se o nařízení známé jako GSR2 (General Safety Regulation 2), jak redakce Událostí247 zjistila z informací webu dTest. Zavádí sadu nových bezpečnostních systémů, jež musí mít povinně všechna nová auta. Jeho platnost ale nabíhala postupně. Jak jsme dále ověřili na webu Evropské komise, od 6. července roku 2022 začal být zákon závazný pro nové modely vozidel. Od 7. července roku 2024 pak podmínky musí splňovat všechna nově vyrobená auta bez výjimky.
Jak jsme již zmínili, jedná se o sadu opatření. Patří mezi ně třeba systém sledování únavy, detekce nechtěného opuštění jízdního pruhu, automatické nouzové brzdění nebo inteligentní omezovač rychlosti. Dále bude nutné, aby auta disponovala záznamníkem událostí, který uchová data o průběhu nehody, podobně jako to umí černé skříňky v letadlech.
Cíle Evropské unie jsou ambiciózní
Jak již název nařízení napovídá, hlavním cílem je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Díky prevenci nehod by podle predikcí Evropské unie do roku 2038 tato novinka mohla přispět k záchraně více než 25 tisíc lidských životů. To zní velmi ambiciózně a pokud by se to podařilo, bude to jistě velký úspěch. Změřit, jaké reálné dopady nová výbava v autech má, bude ale podle redakce Událostí247 velmi obtížné a těžko prokazatelné.
Podle redakce Událostí247 totiž bude ještě dlouho trvat, než se reálné dopady technologií začnou skutečně projevovat. Důvodem je především fakt, že jsou povinné jen krátce a pouze u nových vozů. Po silnicích nicméně jezdí většina aut, jež jsou daleko starší. Obzvlášť v Česku, kde je průměrné stáří auta 16,5 roku, jak redakce Událostí247 ověřila na webu Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Čím více aut s moderními bezpečnostními systémy ale na silnicích bude, tím lépe.
Co si o nových systémech myslíte vy? Budou mít takový přínos, jaký si Evropská unie slibuje?

