Objednali jste si zboží na internetu? Pozor na tento nový trik, podvodníci vás připraví o tisíce korun
Už jste objednávali dárky na Vánoce? Tak si dejte pozor na tuto SMS zprávu od podvodníků, budou z vás chtít vylákat vaše peníze.
Stále více lidí se setkává s výzvami k úhradě částek za zásilky, které si prý nevyzvedli. Jak je to možné? S příchodem největší slevové akce v roce Black Friday a blížícími se Vánocemi se znovu s podvodníky roztrhl pytel a posíláním podobných výzev se snaží docílit zisku finančních prostředků. Bohužel na to ale doplatí ti, kteří se na podvod nachytají. Jak podvod probíhá, jak ho rozpoznat a hlavně, jak se mu vyhnout?
Podvodníci využívají nového triku
Před Vánoci lidé objednávají dárky a tak je pochopitelné, že jim hned několikrát během listopadu či prosince přijde SMS upozorňující na to, že jim bude doručován balíček. Toho využívají podvodníci, kteří podobné zprávy posílají taktéž, akorát neinformují o tom, že si máte balíček vyzvednout, ale o tom, že jste si ho nevyzvedli a musíte za to zaplatit poplatek ve výši několika stovek či tisíc korun.
Ono podle zákona má totiž zákazník po provedení objednávky povinnost ji převzít a zaplatit. Pokud si nákup rozmyslí, může využít právo odstoupit od smlouvy, běžně do 14 dnů od převzetí zboží. Musí to ale výslovně prodejci oznámit – například e-mailem nebo formulářem. Pouhé nevyzvednutí zásilky smlouvu neruší. V takovém případě může obchod požadovat náhradu nákladů spojených s vrácením zboží nebo jeho skladováním. Výše poplatků se odvíjí buď od podmínek e-shopu, nebo obvyklých cen dané služby. No a právě toho využívají podvodníci.
Jakmile si tedy objednáte zásilku, kterou si nevyzvednete, pak SMS zpráva od podvodníků může působit legitimně. Otázkou tedy zůstává – jak poznat, kdy se jedná o pravou zprávu a kdy se naopak jedná o podvod?
Jak rozpoznat podvod
Na dTest se momentálně obrací spotřebitelé, které zkontaktovala advokátní kancelář zastupující společnost DEBTCOLLECT.NET, Ltd. Ta požaduje úhradu tisícových částek za údajné skladné a zároveň vyčísluje právní náklady za mimosoudní vymáhání. Pokud vám tedy přijde SMS zpráva nebo e-mail od této společnosti, je to první důležitý indikátor toho, že na vás někdo hraje habaďůru.
Znakem toho, že zpráva není legitimní, je i to, že nepochází od provozovatele e-shopu, ze kterého jste zásilku objednávali. Ano, může se skutečně stát, že vás kontaktuje právník či exekutor, který je pověřen vymáháním pohledávky, ten vám ale vždy musí sdělit, kde přesně a u koho pohledávka vznikla. Navíc takové náklady může věřitel uplatňovat pouze tehdy, pokud dlužník dostal možnost situaci řešit nejprve přímo s obchodem. Jakékoliv poplatky za nevyzvednutí zásilky se proto vždy první řeší s e-shopem.
Stoupá také počet případů, kdy lidé obdrží výzvu za balík, o kterém vůbec nic nevědí. Jak uvádí dTest, v takových situacích je na místě maximální opatrnost. Nejdřív je nutné ověřit, že nákup skutečně proběhl a objednávka byla adresována vám. Stačí kontaktovat e-shop, který je ve zprávě uveden. Pokud obchod existenci objednávky nepotvrdí, není důvod platit.




