Objednali jste si zboží přes Zásilkovnu? Možná vám zásilku doručí úplně jinam, nic s tím nenaděláte
Jedna z největších doručovacích firem u nás, Zásilkovna, má v posledních týdnech problémy s doručováním zásilek.
Stejně jako každý rok i letos je předvánoční sezona pro doručovací firmy každoročním testem odolnosti systémů, včetně kapacitních limitů a logistických procesů. Jenže letos některé doručovací společnosti opravdu nezvládají a zákazníci toho už mají dost. Jejich nespokojenost se týká zpoždění zásilek, jejich přesměrování či chybného doručení na jiné výdejní místo, než si původně vybrali. Tyto stížnosti potvrzují oficiální data i jednotlivé komentáře uživatelů na sociálních sítích. Nejhorší zkušenosti jsou ti, kteří si objednali doručení přes Zásilkovnu.
Zákazníci Zásilkovny zuří
V posledních týdnech se kupí stížnosti na Zásilkovnu, která zřejmě podcenila předvánoční shon a nestíhá doručovat objednávky, případně je nedodává tam, kam by měla. Například zákaznice Barbora popisovala situaci, kdy zásilky odeslané ve stejný den dorazily s několika dny zpožděním a navíc byly chybně přesměrovány do jiného boxu, než bylo původně zvoleno. Kontaktní podpora podle ní často nepomáhá a odpovědi bývají pouze generované automatizovanou službou. Jiný zákazník si zase stěžuje na to, že jeho zásilka byla vykradena – balíček byl rozbalený a následně slepený, vážil přitom jen 40 gramů.
Jiní uživatelé zase na sociálních sítích sdílejí, že balíčky uváděné jako doručené nepřišly vůbec nebo byly nejprve doručeny na jiné místo, než bylo uvedeno, a až poté po komplikované reklamaci doručeny správně. Spotřebitelský portál VašeStížnosti.cz uvádí, že k dnešnímu dni bylo na Zásilkovnu podáno 280 stížností jen za letošní rok, přičemž řada případů je stále v řešení. Úspěšnost vyřešených stížností je kolem 62 %, což znamená, že téměř čtvrtina stížností není uspokojivě uzavřena nebo jsou zákazníci nespokojeni s výsledkem.
Stížností přibývá, problémů je stále více
Stížnosti se netýkají jen zpoždění, ale i záměny balíků, problémů s aplikací nebo komplikací při vyřizování reklamací. Sdružení českých spotřebitelů upozorňuje, že se spektrum stížností od minulých let změnilo. Zatímco dříve dominovaly pouze opožděné zásilky, nyní se více objevují i výpadky aplikací, chyby při doručení a chybné přesměrování. Někteří zástupci spotřebitelů a analytici proto doporučují doručování přímo na adresu jako spolehlivější variantu než přes samoobslužné výdejní boxy.
Zástupci dopravních firem situaci komentují různě. Podle tiskového mluvčího Zásilkovny Ondřeje Luštince tvoří přesměrování zásilek jen asi čtyři procenta všech odeslaných balíků a k záměnám dochází spíše při převzetí zásilky do přepravy než během samotného doručování. Podobně i další dopravci zmiňují, že většina balíků je doručena včas a problémy s doručením jsou spíše ojedinělé. Například u PPL má prý přes 96 % zásilek dorazit do druhého dne do výdejních míst či na adresu příjemce, pokud jsou předepsané podmínky splněny.
Pro někoho může být problém s balíkem jen nepříjemností, pro jiné může znamenat ztrátu času či peněz – zvláště pokud se jedná třeba o dárky před Vánoci. Spotřebitelská organizace dTest proto doporučuje používat u citlivějších zásilek přímé doručení na adresu, pokud je to možné, nebo pečlivě sledovat status zásilky a včas reagovat na případné chyby v trasování. V opačném případě bohužel riskujete, že vám zásilka doručena nebude.




