Leden přinesl spoustu změn, které se dotýkají všech českých řidičů. Teď v létě začala platit další.
Letošní novinkou jsou například mobilní jednotky Inspekce silniční dopravy (INSID), které provádějí namátkové kontroly emisí přímo v terénu. Pokud auto neprojde testem, může řidič nejen dostat pokutu, ale také zákaz další jízdy nebo odebrání technického průkazu. Kontroly se zaměřují především na odstraněné katalyzátory nebo filtry pevných částic, jak Události247 psaly již dříve.
Inspirace přišla z Německa
Další velká novinka začala platit teď od července. Přináší ji novela vyhlášky, která upravuje pravidla provozu na pozemních komunikacích. Jak se Události247 dočetly v tiskové zprávě Ministerstva dopravy, po vzoru německého dopravního značení má vzniknout okolo frekventovaných českých dálnic nové vyznačení alternativních tras pro mimořádné události. Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, aby byl možný rychlejší odklon dopravy v případě uzavírek.
Nově zaváděné značení náhradních tras je určeno primárně pro osobní auta. Náklaďáky budou moci náhradní trasu využít pouze tehdy, když se na této trase nebude vyskytovat žádné hmotnostní, výškové, šířkové ani jiné omezení. Novinkou je také méně dopravních značek na silnicích. Ministerstvo dopravy snižuje počet směrových značek v případech, pokud je možné umístit takovou dopravní značku i jinam než po pravé straně silnice každé větve křižovatky, jak tomu bylo doteď.
Změny se dotknou i cyklistů
Snižování počtu dopravních značek se může dotknout i těch směrových pro cyklisty. Snížením počtu konstrukcí se sníží také riziko případného střetu cyklistů s pevnou překážkou. Novela také přináší úpravy v označení jednosměrných komunikací s povoleným protisměrným provozem cyklistů a zjednodušení značení slepých komunikací. Jednou z dalších změn je úprava dopravních značek pro nízkoemisní zóny, které už nebudou zobrazovat emisní plakety.
Je to reakce na novelu zákona o ochraně ovzduší, která nově definuje zavádění nízkoemisních zón a nahrazuje nalepovací papírové emisní plakety elektronickým systémem využívajícím data o plnění emisních norem EURO z registru silničních vozidel. Změna zákona řeší také provoz takzvaných tatraktorů. Jde o nákladní auta, která mohla být registrována jako traktory, a neplatila pro ně stejná pravidla jako pro jiné těžké náklaďáky. Pro řízení tohoto typu vozidla nově platí stejná pravidla jako pro nákladní auta.
Co si o těchto změnách myslíte vy?


