Penny náhle zdvojnásobilo ceny potravin. Párky byly za 150 Kč, jogurt skoro za 40. Hrozné

Skokovým zdražením potravin řetězec příliš nových zákazníků asi nepřilákal. Cíl akce byl však jiný.

i Zdroj fotografie: PennyCZ/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Inflace již zdaleka nedosahuje takových hodnot, jako před rokem či dvěma. Přesto k neustálému pozvolnému zdražování dochází. Například v březnu stouply spotřebitelské ceny meziměsíčně o 0,1 procenta, u některých druhů potravin však nárůst dosáhl i několika procent, jak redakce Událostí247 zjistila na základě dat Českého statistického úřadu. A kromě toho pak mohou ceny nadále stoupat i vlivem zdražování supermarketů.

Ceny potravin v minulosti skokově vzrostly v Penny

Supermarkety se obvykle snaží ceny držet v rámci konkurence co nejníže, aby přilákaly co nejvíce zákazníků. Samozřejmostí jsou také různé slevy a výhodné akční nabídky. O to větší překvapení pak podle redakce Událostí247 je, když se některý supermarket rozhodne jít přesně opačnou cestou a své produkty cíleně zdražovat. V minulosti k tomuto kroku přistoupil řetězec Penny v Německu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Hrozné: Všemi známý řetězec obchodů zničehonic prodával potraviny se 100% přirážkou. Z párku za 150 Kč lidé zuřili do běla

iZdroj fotografie: Penny Market
Namísto akčních slevy řetězec dočasně vybrané produkty zdražil

Jak redakce Událostí247 zjistila z informací německého webu Deutsche Welle, před 2 lety supermarket Penny v Německu spustil kampaň, při níž po určitou dobu účtoval u vybraných potravin jejich „skutečnou cenu“. Tou byla částka, která zohledňovala veškeré environmentální dopady výroby, tedy například znečištění ovzduší, spotřebu vody či emise skleníkových plynů. Cílem mělo být zejména upozornit na negativní aspekty potravinářského průmyslu.

Zdražení bylo výrazné

Akce trvala jen týden, přesto vzbudila značný rozruch. Jak jsme dále zjistili na webu Tagesschau, celkem takto řetězec v Německu zdražil 9 potravin, přičemž cenové navýšení dosahovalo i více než 90 procent. V podstatě tak vybrané produkty skokově zdražily skoro na dvojnásobek. Například 300gramové balení sýru Maasdam zdražilo z 2,49 eur na 4,84 eur, tedy asi na 120 korun. Za 400 gramů vídeňských párků zákazníci nově dali místo 3,19 eur rovnou 6,01 eur, což je zhruba 150 korun. A 400gramový kelímek jogurtu zdražil z 1,19 eur na 1,56 eur, tedy asi 40 korun.

Jaké potraviny v roce 2025 zdraží, a které naopak zlevní? Přinášíme kompletní přehled

iZdroj fotografie: SZPI
S neobvyklou akcí přišel řetězec Penny v Německu

Kampaň pochopitelně měla jak řadu příznivců, tak odpůrců. Podle redakce Událostí247 každopádně určitě podobné akce mají velký smysl. Díky tomu, že vzbudí celospolečenskou diskuzi, přispívají ke vzdělávání společnosti a dokáží efektivně poukázat na problémy, jimiž dopady potravinářského průmyslu na klima nepochybně jsou. Faktem nicméně je, že skutečná změna v tomto ohledu musí přijít shora, tedy nikoli od spotřebitelů, ale z půdy potravinářského průmyslu či vlády.

Mají podle vás podobné akce smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články