Poplatek za jízdu po dálnici. Kdo bude chtít jezdit v levém pruhu, odevzdá státu peníze navíc

To, že provoz auta a jeho užívání není nic levného, už dnes asi nikoho nepřekvapí. Poplatky na nás číhají všude.

i Zdroj fotografie: Michal Prášil, ŘSD / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Na dálnicích platí na rozdíl od běžných silnic některá odlišná pravidla, která musí řidiči znát. Kromě vyšší povolené rychlosti jsou to třeba zaváděné zákazy předjíždění pro kamiony, jak psaly Události247. Samostatnou kapitolou je pak nutnost mít platnou dálniční známku. Kdo na dálnici vjede bez ní, toho čeká vysoká pokuta.

Po dálnici D1 na čas dojedete jen málokdy

V Česku však existují také úseky dálnic, kde nemusí mít zaplacenou známku žádní řidiči. Tyto úseky se nachází po celém Česku, typicky pak v okolí velkých měst, kterým mají ulehčit od dopravních zácp. Lidé je poznají podle označení Dálnice bez časového poplatku (IZ 1a a E11), který zároveň uvádí jejich celkový seznam. Bez dálniční známky mohou po dálnici jezdit například vozidla, která převáží osoby s průkazem ZTP/P.

Na českých dálnicích se budou dít velké změny. Stát už vše potvrdil. Dotkne se to nás všech

iZdroj fotografie: Lukáš Mižoch/ Creative Commons / CC-BY-SA
V Česku stačí mít dálniční známku a můžete jezdit v kterémkoliv pruhu. Nemáme žádný zpoplatněný pruh, jako tomu je v zahraničí

Dálnici D1 říkají mnozí šoféři tankodrom a neustále se zvyšující poplatky za dálniční známky moc nechápou. V úseku mezi Brnem a Prahou a naopak je navíc několik míst, kde probíhají opravy a vznikají dlouhé kolony. Protože někteří na své cesty vyrážejí opravdu až na poslední chvíli, často se jim pak stává, že do cíle na smluvený čas prostě nedojedou. Se zajímavým řešením přišli projektanti v americké Floridě.

V Americe na to vyzráli

Řešili totiž podobný problém se stížnostmi řidičů, pro které levý pruh dálnice neznamenal v zásadě žádné zrychlení. Vznikl tak projekt SunPass. Je to iniciativa‚ která zavádí expresní jízdní pruhy zvýhodňující řidiče, kteří platí, jak upozornil web AutoŽivě. Tyto pruhy jsou nejčastěji k vidění na vytížených dálničních úsecích, kde často dochází k dopravním zácpám. Cílem je především zlepšit plynulost dopravy a vyrovnat absenci plošného mýtného systému v rušné oblasti.

200 Kč zaplatí každý řidič za 1 den jízdy: Stát z nás od 1. ledna 2024 vyždíme poslední zbytky peněz

iZdroj fotografie: Depositphotos
Dálnice v americké Floridě mají zpoplatněný levý pruh

Pokud tedy chce řidič hladce projet, bude platit. Řidič si online vytvoří účet a na něj si převede peníze. Pak své auto vybaví malým elektronickým zařízením, které umístí na čelní sklo a při průjezdu placeným úsekem dálnice systém automaticky odečte příslušnou částku z účtu. Jedná se v přepočtu maximálně o 33 korun, podle délky daného úseku. Pokud byste tedy někdy na Floridu vyrazili, určitě tento tip využijete.

Uvítali byste zpoplatněný levý pruh i v Česku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články