Povinná výbava platná již od léta 2024: Vy ji v autě nemáte? Musí už dávno být v každém voze

Možná to někteří řidiči neví, ale všechna nová auta prodaná v Evropské unii musí být od loňského července povinně vybavena sadou dalších bezpečnostních asistentů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

O novinkách z dílny EU vás Události247 informují pravidelně. Od roku 2026 například budeme muset mít v autech dvě nové věci, které však zaplatíme z vlastní kapsy. Jedná se o eCall systém a alkoholtester. Systém eCall je navržený tak, aby v případě nehody automaticky vytočil evropské nouzové číslo 112 a poslal informace o nehodě a poloze auta.

Systém šoféra upozorní třeba na to, že je unavený

Podle Evropské komise by měly povinné asistenční systémy do roku 2038 pomoci zachránit více než 25 000 životů. Nové vozy musí mít už rok Inteligentní omezovač rychlosti (ISA). Tento systém monitoruje dopravní značení a automaticky upozorňuje řidiče na překročení povolené rychlosti. Obvykle používá kombinaci kamery pro čtení dopravních značek a GPS pro ověření polohy. Povinné je také automatické nouzové brzdění (AEB). 

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Siyuwj/ Creative Commons / CC-BY-SA
V nových autech vyrobených v Evropě musí být povinně výše zmíněné asistenty v rámci výbavy auta

Tento systém detekuje překážky včetně chodců a cyklistů. Pokud je to nutné, sám také aktivuje brzdy. Auta musí mít i varování před nepozorností nebo únavou řidiče (DDAW). Tento systém kontroluje jeho chování za jízdy, například nadměrné zívání, a upozorní ho, že by si měl odpočinout. V nových vozech by neměl chybět ani nahrávač událostí (EDR). Tato „černá skříňka“ zaznamenává informace o daném autě a jeho chování těsně před případnou nehodou.

Pravidla platí i pro řidiče v Česku

Dalším povinným systém je monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS). Tyto požadavky ovšem platí jen pro nová vozidla, tedy ta schválená po 6. červenci 2024 a uvedená do provozu poprvé až po tomto datu. Tato nařízení samozřejmě platí i pro české řidiče. Výbava je do nových aut dodávána přímo od výrobců, takže si nemusí dělat starosti s nějakou dodatečnou instalací. Je však potřeba počítat s tím, že kvůli tomu je cena nových aut o něco vyšší.

iZdroj fotografie: Ing. Mgr. Jozef Kotulič/ Creative Commons / CC-BY-SA
Český vozový park patří k jedněm z nejstarších z celé EU

V Česku, kde je průměrné stáří auta 16,5 roku, jak redakce Událostí247 ověřila na webu Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. To, co je součástí povinné výbavy aut stanovuje v Česku vyhláška č. 153/2023 Sb. o schvalování technické způsobilosti vozidel a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. V autě nesmí chybět třeba autolékárnička, výstražný trojúhelník, reflexní vesta, nebo rezervní pneumatika spolu s nářadím na její výměnu. 

Jak staré auto vlastníte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Dvořák

Martin Dvořák se dal na kariérní cestu redaktora s jasným cílem. Věnovat se rešerši finančního a bankovního sektoru a rozklíčovat všechny skryté nástrahy světa financí. Vždy chtěl pomocí svých článků čtenářům pomoci zorientovat se ve světě plném poplatků, hypoték, půjček a mnoha dalších finančních termínů. Zastává stanovisko, že každý by měl mít právo na přesné a jasné informace, což zahrnuje i finance. Proto sám testuje různé bankovní produkty a služby, na denní bázi sleduje novinky týkající se poplatků a následně dává čtenářům vědět, jaké triky jednotlivé instituce používají, aby z nás dostaly peníze.

Zobrazit další články