Když vyrazíte na nákup do vašeho oblíbeného supermarketu, raději si pak ještě dobře zkontrolujte účtenku.
Na Událostech247 jsme psali například o obchodním řetězci Globus, jehož jednání se rozhodli prověřit pracovníci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Vyskytlo se totiž podezření z možných nekalých obchodních praktik. Především pak z přetrvávající diskriminace dodavatelů ze strany Globusu.
Zákazníky klamou i další řetězce
Za nekalé obchodní praktiky vůči dodavatelům hrozí pokuty až do výše deset procent z obratu odběratele. Psali jsme také o tom, že v roce 2019 musely řetězce Billa a Penny Market ze skupiny Rewe zaplatit finanční sankce v celkové hodnotě 164 milionů korun. Bylo to za to, že požadovaly po svých dodavatelích takzvaný RGB bonus. Jedná se o zalistovací poplatek za to, že od nich odebírají zboží.
Upozornili jsme také na to, že v Česku už nějakou dobu platí novela spotřebitelského zákona, jejímž hlavním cílem má být ochrana spotřebitele před marketingovými taktikami prodejců. Jsou to třeba nepravdivé recenze, automatické výběry při online objednávkách či zavádějící informace o slevách. Nedávno se však ukázalo, že mnohé obchodní řetězce tato pravidla nerespektují. Své zákazníky tak pomocí triků v podstatě dál obírají o peníze.
Jiná cena v regálu a jiná pak na pokladně
Česká obchodní inspekce řetězcům uložila za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun. Celková výše pokut dosáhla 12,5 milionu korun. Informoval o tom web Kverulant, který pravidelně sleduje informace o pravomocných pokutách uložených nepoctivým obchodníkům. Nejhůř dopadl řetězec Penny. Ve sledovaném období dostal šest pokut za celkem 6,7 milionu korun, včetně dvou nejvyšších ve výši tři a dva miliony korun.
Inspektoři v Penny opakovaně zjistili rozdílné ceny v regálech a na pokladně, píše web Peníze. Na cenovkách v regálech byla uvedena nižší cena než ta zavedená do pokladny u 39 druhů prodávaných výrobků. Penny je za klamání zákazníků při slevových akcích a za nekalé obchodní praktiky trestáno opakovaně. Druhou nejhorší bilanci má Kaufland, který od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí dostal pět pokut za celkem 3,8 milionu korun. „To je síla, to abych měla fotopaměť, abych si ty rozdílné ceny pamatovala,“ řekla Událostem247 paní Marie.