Podvodníci číhají na každou příležitost, jak obrat důvěřivé lidi o peníze. Platí to i při předvánočních slevách.
Víte od nás, že i když je to zakázáno, falešné slevy nabízejí obchody i nadále. Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí tohoto roku kontrolovala povinnosti prodávajících při poskytování slev z cen výrobků a výsledky jsou opravdu alarmující. Procento kontrol se zjištěním se oproti předchozímu čtvrtletí zvýšilo z 37 na 41 procent. Inspekce uložila pravomocné pokuty za 5,8 milionu korun.
Je dobré sledovat i smluvní podmínky
Slevy a výprodeje jsou standardním nástrojem prodejců prakticky po celý rok. Opravdu výrazně jich však přibývá při takzvaném Black Friday, tedy Černém pátku, který letos připadl na 29. listopadu. Lidé by při něm měli sledovat nejen cenu, ale i to, aby měli vadné zboží kam vrátit, varuje web Novinky. Pokud nakupujete přes internet, je důležité vědět, s kým smluvní vztah uzavíráte a u koho můžete uplatňovat svá práva při dodání špatného výrobku či na vrácení zboží bez udání důvodu.
Jak upozornil mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba, ne u každého e-shopu, který je psán česky a má koncovku .cz, se musí jednat o český subjekt. Provozovatel může sídlit třeba v zemích s nízkou vymahatelností práva a uplatňování spotřebitelských práv pak může být velmi obtížné. Také v tomto případě pak lidé přijdou o peníze. U části prodejců se zákazníci mohou setkat s tím, že sleva platí pouze do vyprodání zásob. Obchodníci by v takovém případě měli zajistit dostatečné skladové zásoby.
Není sleva jako sleva
Mluvčí inspekce František Kotrba pro CNN Prima NEWS poradil, jak si slevy pohlídat. Jako první je podle něj zapotřebí pečlivě zkontrolovat cenovku. Ta musí vždy obsahovat aktuální cenu a v případě, že se jedná o zlevněný produkt, tam musí být i informace o nejnižší ceně v době 30 dní před poskytnutím slevy. Mnozí lidé si toho ani nevšimnou a zaplatí vlastně stejnou cenu, jaká byla před slevou. Pokud by si spotřebitel všimnul nějaké nesrovnalosti, je nejlepší hned o tom informovat personál. Pokuta za nedodržení předpisů může dosáhnout až pěti milionů korun.
Protože se mnoho prodejců při propagaci vánočních akcí nebo výprodejů Black Friday spoléhá na e-maily, kyberzločinci toho často využívají a rozesílají podvodné zprávy s odkazy na podvodné webové stránky. Jak píše web SeznamZprávy, od začátku září zaznamenala společnost Kespersky, specializující se na kyberbezpečnost, postupný týdenní nárůst počtu nevyžádaných e-mailů s klíčovým výrazem Black Friday. S blížícím se termínem nákupního svátku objem těchto zpráv výrazně stoupal.