Retardéry možná skončí, nahradí je však něco mnohem horšího. Rychlost už nepřekročíte, a to ani kdybyste chtěli

Klasické retardéry by mohly být brzy nahrazeny novým systémem, který je mnohem účinnější. Kdo přes něj projede rychleji, než má, může si zničit auto.

i Zdroj fotografie: Palickap/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jak donutit řidiče k tomu, aby v určitém úseku zpomalili? Jak již redakce Událostí247 informovala, v Česku existují úseky, na kterých měří rychlost více než 60 radarů. Jenže s některými řidiči je to těžké – ani radary je nevyděsí, a i když následně za překročenou rychlost dostanou pokutu, nijak jim to v překračování rychlosti vlastně nezabrání. Výborným pomocníkem jsou retardéry, které řidiče donutí ke zpomalení, a v případě, že tak neučiní, mohou si poškodit vozidlo. Těm však bude brzy konec, nahradí je mnohem lepší technologický kousek.

Klasické retardéry možná skončí

Švédsko opět přichází s inovací v oblasti dopravy. Tentokrát jde o technologii, která má zpomalit řidiče překračující rychlostní limity. Jedná se o systém ActiBump, který má na svědomí firma Edeva AB. Systém ActiBump využívá radar k měření rychlosti projíždějících aut. Pokud vůz jede povolenou rychlostí, vozovka zůstává rovná a řidič projede bez jakéhokoli omezení. V případě, že auto překročí stanovený limit, aktivuje se kovová deska zabudovaná do silnice – ta se mírně propadne, což následně vytvoří hrbol. Řidič jedoucí nepřiměřenou rychlostí je pak potrestán pořádnou ranou.

Soutěž o pobyt v lázních s all-inclusive

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Cyklisté a řidiči, pozor: Pokud v roce 2025 pojedete na silnici tímto způsobem, čeká na vás pokuta 20 000 Kč

iZdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
Klasické retardéry mohou být v budoucnu nahrazeny

Jak redakce Událostí247 zjistila, systémy ActiBump se začaly poprvé používat ve Švédsku už v roce 2018 a vůbec první byl tenkrát instalován ve švédském Ystadu na silnici E65. Od té doby už uběhlo téměř 7 let a společnost Edeva svůj systém nainstalovala už na více než několik stovek míst. Popularita ActiBumpů neustále roste a rozšířily se dokonce i do Norska, Dánska či Austrálie. „Naší vizí je, aby každý dorazil hladce, ekologicky a bezpečně do své destinace, a to je přesně to, čeho ActiBump dosahuje,“ řekl David Eskilsson, generální ředitel Edeva.

Řidiči mají obavy

Ačkoli výrobce tvrdí, že systém ActiBump nemá negativní vliv na vozidlo, kritici argumentují opakem. Jakékoli výmoly, nerovnosti či náhlé změny povrchu mohou dlouhodobě poškodit pneumatiky, podvozek a zavěšení kol. Jenže možná i to může být účinným strašákem pro ty, kteří mají potřebu v určitých úsecích překračovat maximální povolenou rychlost.

Podle údajů společnosti Edeva, která ActiBump vyvinula, se počet překročení rychlosti na daných úsecích snížil až o 80 %. Oproti běžným zpomalovacím prahům má tento systém výhodu v tom, že postihuje pouze řidiče, kteří porušují předpisy. Ti, kteří jedou méně než maximální povolenou rychlostí, totiž žádnou nerovnost na komunikaci nezaznamenají, jelikož se systém ActiBump v jejich případě neaktivuje.

Máte v autě vonný stromeček? Právě teď za to policie rozdává astronomické pokuty. Řidiči neví, že tím porušují zákon

Vzhledem k tomu, že jejich popularita neustále roste a mají na silnicích vysokou úspěšnost, je možná jen otázkou času, kdy se začnou objevovat i u nás. K něčemu takovému však máme stále daleko, a je tak jisté, že v blízké budoucnosti se podobných systémů nedočkáme. Pravda je taková, že místní přístup k regulaci rychlosti se soustředí hlavně na radary a pokuty, které slouží spíše jako finanční zdroj pro obce než jako nástroj ke skutečnému zlepšení bezpečnosti. Zda se někdy něco takového změní, ukáže pouze čas.

Co na nový zpomalovací systém říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články