Pokud na vás během řízení vozidla vyskočí některá z těchto kontrolek, začněte to okamžitě řešit. V opačném případě vám může odejít motor.
Určitě jste to už alespoň jednou za svůj život zažili. Jedete v autě a rázem vám na palubce začne blikat kontrolka a vy začnete panikařit. Co daná kontrolka znamená? Co mám teď dělat? Mám teď zastavit, nebo mohu jet dál? Mám ji ignorovat? Právě k ignoraci se častokrát uchýlí spousta řidičů a pak na to doplácí. A jak redakce Událostí247 zmiňovala, zvlášť v sezóně dovolených se pak může oprava auta značně protáhnout – servisy totiž praskají ve švech. Které kontrolky byste proto nikdy neměli ignorovat.
Kontrolky, kterým věnujte pozornost
Kontrolek existuje opravdu mnoho a vyznat se v nich může být občas vážně za trest. V dnešní době se k jejich významu dostaneme naštěstí celkem rychle – stačí si jejich význam vyhledat na internetu. Jenže než tak člověk učiní, odřídí častokrát ještě desítky kilometrů a to je v některých případech opravdu špatně. Ignorace některých kontrolek totiž může vést ke kompletnímu zničení motoru.
Jednou z kontrolek, které bychom měli věnovat svou pozornost, je symbol olejničky s kapkou. Je to jasný signál, že tlak oleje v motoru klesl pod kritickou úroveň, což může mít pro motor fatální důsledky. Motorový olej zajišťuje jeho mazání, ochlazování a snižuje tření. Jakmile tento systém selže, součástky se začnou přehřívat, opotřebovávat a mohou se zcela zničit – často už během několika minut.
Nejbezpečnější postup je okamžité zastavení vozidla mimo jízdní pruh, vypnutí motoru a po chvilce klidu provedení kontroly pomocí olejové měrky. Pokud je hladina oleje v pořádku, ale kontrolka nepřestává svítit, pak raději kontaktujte odtahovou službu. V tomto případě se totiž může jednat o vážný problém.
Ignorace vede ke zničení motoru
Mezi tu nejvíce důležitou kontrolku patří symbol motoru, který značí závadu systému řízení emisí. Sám s ní mám bohaté zkušenosti z ledna letošního roku. Řídil jsem z Polska zpět do Česka a v jeden moment se mi rozsvítila právě tato kontrolka (již po několikáté). Chvilku jsem ji ignoroval, ale když motor začal ztrácet otáčky, rozbušilo se mi srdce. Byl jsem zrovna v obci, tak jsem v klidu zastavil, zkontroloval vše důležité včetně motoru, pak ho vypnul a znovu nastartoval. No, vlastně nenastartoval. Motor sice chvilku běžel, ale brzy zase ztratil otáčky a já se nebyl schopen rozjet.
Byla to celkem prekérní situace – v místě, kde jsem zastavil, nebyl signál, a tak jsem se nedostal ani na internet, abych mohl hledat číslo na odtahovku. V okolí nikde nikdo a já spěchal domů. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem zatúroval a vyhnal motor do vysokých otáček, abych se mohl rozjet – úspěšně. Po celou cestu z Polska jsem si pak musel dávat pozor, aby otáčky motoru nespadly pod 1 500. To bylo zvláště obtížné v momentě, kdy jsem musel zastavit, například na červenou. Jak jsem to vyřešil? No, musel jsem túrovat. Asi si dokážete představit, jak se na mě pak koukali lidé, kteří přecházeli přes přechod. No, cítil jsem se jako blbec. A ponaučení? Řešit tuto kontrolku co nejdříve a neignorovat ji jako já.
Další důležitou kontrolkou je ta s vykřičníkem v kroužku. Ta označuje problém v brzdovém systému – ať už jde o nedostatek brzdové kapaliny, poruchu ABS nebo opotřebení brzdových destiček. Vzhledem k tomu, že brzdy jsou základní bezpečnostní prvek, jakékoli varování je nutné brát vážně. Nejprve se doporučuje zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny – obvykle je umístěna v průhledné nádržce v motorovém prostoru. Pokud chybí, doplňte vhodný typ kapaliny.
Trvale svítící kontrolka je důvodem k tomu, abyste se s autem dál vůbec nepokoušeli jet. V takovém případě je na místě zastavení, zavolání odtahu a následná důkladná kontrola v autorizovaném servisu. A hlavně myslete na následující – v moderních autech nejsou kontrolky pouhým doporučením – jsou jasným signálem, že něco není v pořádku. Nedělejte stejnou chybu jako já a tyto důležité kontrolky rozhodně neignorujte.
Setkali jste se někdy s těmito kontrolkami?


