Jezdí v protisměru, bourají na parkovišti. Řidiči v seniorském věku představují na silnicích kvůli sníženým schopnostem problém. Přísné kontroly můžou nebezpečí eliminovat.
Web AutoŽivě upozorňuje na rizika, která se ve vyšším věku kvůli pomalým reakcím u řidičů objevují. Může se stát, že starší řidič přehlédne nájezd na dálnici, neodhadne brzdnou dráhu, či si nevšimne chodce na přechodu. Takové chyby, které nejsou mezi motoristy v seniorním věku ničím výjimečným, mohou přitom stát samotného řidiče, případně někoho jiného i život. Takových situací navíc přibývá s tím, jak se prodlužuje věk dožití. Web AutoŽivě upozorňuje na konkrétní situace, které se v poslední době na silnicích udály.
Velké nebezpečí
Jde například o vůz Škody Fabie, který jel desítky kilometrů v protisměru po hradecké dálnici. Řidič v seniorském věku nedbal ani na náležité upozornění ze strany protijedoucích automobilů, že jede špatně. Sjel z dálnice až po 6 minutách. Za tu dobu se mohla stát obrovská tragédie. Motorista ve vyšším věku ale zřejmě nevnímal signály od ostatních řidičů, dokonce neslyšel ani houkání všech kolem, píše dále web AutoŽivě. I proto se čím dál více mluví o tom, jak ze silnic řidiče, kteří už kvůli věku nemají dostatek sil a schopností, dostat.
Pomoci by mohly častější kontroly. Web AutoŽivě píše, že podobné problémy se seniory na silnicích se vyskytují i v jiných členských státech Evropské unie. Německý server Bild informuje, že proto mají v budoucnu lidé nad 70 let dokazovat, že jsou způsobilí řídit. Kontrola seniorů by měla probíhat každých 5 let. Cílem Bruselu je snížit počet smrtelných nehod do roku 2050. Součástí tohoto plánu je snížit na polovinu počet usmrcených osob na silnicích již do roku 2030, uvádí dále web Bild.
To by znamenalo, že by za 7 let na silnicích sedmadvacítky umíralo ročně zhruba 10 tisíc lidí. Zatím nicméně není nijak specifikováno, jak kontrola jízdních schopností řidičů nad 70 let bude vypadat. Může jít o řidičskou zkoušku, případně zdravotní prohlídku u lékaře. Například v Německu dosud nemusí senioři prokazovat způsobilost k řízení. Stává se to maximálně v případech, kdy způsobí osoba ve vyšším věku autonehodu. Jinak ale řidičský průkaz mají Němci doživotně, dodává web Bild.
Češi to mají podobně
V Česku zatím také není nutné prokazovat od určitého věku své řidičské schopnosti. Rozhodnutím Bruselu by se vše změnilo. Mnoho lidí by to nicméně kvůli problémům se seniory na silnicích uvítalo. Jak Události247 psaly v září 2022, řidiči nad 65 let jsou velmi nepozorní, přitom je jich na silnicích mnoho. Ze dvou milionů Čechů starších 65 let vlastní řidičské oprávnění téměř tři čtvrtiny z nich, tedy 1,4 milionu seniorů. Ti, kteří si své nedostatky uvědomují mohou navštěvovat speciální kurzy zaměřené na starší řidiče.
V Česku mají řidiči nad 65 let zatím jen povinnost podrobovat se lékařské prohlídce. První je v 65 letech, druhá v 68 letech, pak každé dva roky. Mnoho států EU mají pravidla přísnější. Nejvíce v Itálii, kde si musí řidiči nechat obnovit řidičských průkaz již od 50 let. Následně každých pět let. Od 70 let pak každé tři roky. Řidiči nad 80 let musí k přezkoušení i na lékařskou prohlídku každé dva roky, uvádí web Bild. Případné nařízení EU by však mluvilo jasně: V podstatě by se jednalo o konec důchodců za volantem. Řada z nich by totiž těžké zkoušky nezvládla splnit.