To, že starší lidé mohou mít problémy s chytrými technologiemi, a to jim občas přináší různé komplikace, není nic nového.
Problémy mohou nastat třeba při běžném nákupu potravin. Většina prodejen totiž zavádí samoobslužné pokladny, které mají ušetřit pracovní sílu a taky čas některých zákazníků. Právě s tím mají někteří senioři problémy, a nejen oni. Samoobslužné pokladny někdy odmítají i mnohem mladší nakupující.
Nevěděla jsem, co mám dělat, popisuje seniorka
Jak redakce Událostí247 psala již dříve, s tímto problémem se snaží v posledních měsících bojovat například Lidl. Ten totiž ve chvíli, kdy na prodejně není mnoho zákazníků, zavírá hlavní obslužné pokladny a posílá nakupující na ty samoobslužné. Tento přístup se však mnohým nelíbí a odmítají na samoobslužné pokladny chodit. Především starší lidé nevědí, co mají na takové pokladně mačkat a pořádně na to nevidí.
„To je pravda, jednou jsem na nákupu na tuhle situaci narazila. V technologiích se vůbec nevyznám, mám ještě i tlačítkový telefon. Naštěstí mi pomohl pán, který stál ve frontě za mnou a celý nákup mi namarkoval. Horší to však bylo se zadáváním PINu, který si nepamatuji. Pokladna totiž nebrala hotovost, ale jen karty,“ popsala Událostem247 nepříjemnou zkušenost paní Jarmila T. z Brna.
Tyto pokladny preferují především mladí lidé
Podle průzkumu agentury Stem/Mark na reprezentativním vzorku více než 500 uživatelů internetu vnímají tři čtvrtiny lidí samoobslužné pokladny v obchodech jako pozitivní věc. Nejčastěji s nimi souhlasí mladí ve věku 18 až 29 let, kteří je zároveň preferují nejvíce. Naopak pětinu lidí nad 60 let to, že musí použít samoobslužnou pokladnu, stresuje. Ve většině případů právě proto, že ji neumí ovládat. Dokládají to i historické články z českých médií, například ze serveru iDnes.
S preferencí typu pokladny nejvíce souvisí velikost nákupu, délka fronty a s tím spojena úspora času. Samoobslužnou pokladnu volíme podle průzkumu v případě, že je u ní menší fronta, máme menší nákup a dá se předpokládat, že odbavení proběhne rychleji. Navíc se ukázalo, že lidé ve věku 18-29 let nakupují oproti lidem ve věku nad 60 let častěji téměř denně, zatímco starší věková skupina častěji upřednostňuje nákup jednou za týden.
Chodíte k samoobslužným pokladnám?

