Senioři jsou rozčíleni: V supermarketech naráží na velkou komplikaci. Mají problém už si i v klidu nakoupit

To, že starší lidé mohou mít problémy s chytrými technologiemi, a to jim občas přináší různé komplikace, není nic nového.

i Zdroj fotografie: Wolfmann / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Problémy mohou nastat třeba při běžném nákupu potravin. Většina prodejen totiž zavádí samoobslužné pokladny, které mají ušetřit pracovní sílu a taky čas některých zákazníků. Právě s tím mají někteří senioři problémy, a nejen oni. Samoobslužné pokladny někdy odmítají i mnohem mladší nakupující.

Nevěděla jsem, co mám dělat, popisuje seniorka

Jak redakce Událostí247 psala již dříve, s tímto problémem se snaží v posledních měsících bojovat například Lidl. Ten totiž ve chvíli, kdy na prodejně není mnoho zákazníků, zavírá hlavní obslužné pokladny a posílá nakupující na ty samoobslužné. Tento přístup se však mnohým nelíbí a odmítají na samoobslužné pokladny chodit. Především starší lidé nevědí, co mají na takové pokladně mačkat a pořádně na to nevidí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zákazníci nechtějí chodit na samoobslužné pokladny. Prý tím šetří práci personálu, dokonce by za to chtěli slevy

iZdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU/ Creative Commons / CC-BY-SA
Senioři mají s obsluhou samoobslužných pokladen často problém

To je pravda, jednou jsem na nákupu na tuhle situaci narazila. V technologiích se vůbec nevyznám, mám ještě i tlačítkový telefon. Naštěstí mi pomohl pán, který stál ve frontě za mnou a celý nákup mi namarkoval. Horší to však bylo se zadáváním PINu, který si nepamatuji. Pokladna totiž nebrala hotovost, ale jen karty,“ popsala Událostem247 nepříjemnou zkušenost paní Jarmila T. z Brna.

Tyto pokladny preferují především mladí lidé

Podle průzkumu agentury Stem/Mark na reprezentativním vzorku více než 500 uživatelů internetu vnímají tři čtvrtiny lidí samoobslužné pokladny v obchodech jako pozitivní věc. Nejčastěji s nimi souhlasí mladí ve věku 18 až 29 let, kteří je zároveň preferují nejvíce. Naopak pětinu lidí nad 60 let to, že musí použít samoobslužnou pokladnu, stresuje. Ve většině případů právě proto, že ji neumí ovládat. Dokládají to i historické články z českých médií, například ze serveru iDnes.

Obchodní řetězce náhle plošně ruší pokladny. Jak a kde budeme platit? Známe odpovědi

iZdroj fotografie: Silar/ Creative Commons / CC-BY-SA
Mladí Češi nakupují častěji po menších položkách

S preferencí typu pokladny nejvíce souvisí velikost nákupu, délka fronty a s tím spojena úspora času. Samoobslužnou pokladnu volíme podle průzkumu v případě, že je u ní menší fronta, máme menší nákup a dá se předpokládat, že odbavení proběhne rychleji. Navíc se ukázalo, že lidé ve věku 18-29 let nakupují oproti lidem ve věku nad 60 let častěji téměř denně, zatímco starší věková skupina častěji upřednostňuje nákup jednou za týden.

Chodíte k samoobslužným pokladnám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články