Ve školách se už nebude učit tak jako kdysi. Nepůjde ani tak o vědomosti žáků, jako spíše o jejich kreativitu
Způsob, kterým se doposud učilo na školách, se bude v budoucnu měnit. Děti se budou vzdělávat podle nových rámcových programů a nebudou dostávat ani známky.

Obsah článku
České školství čeká nejrozsáhlejší proměna za poslední roky. Ministerstvo školství ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem (NPI) představilo nový vzdělávací rámec, který má zásadně proměnit způsob, jakým se učí na základních školách. Nejen děti, ale i jejich rodiče se tak budou muset adaptovat na nový školský systém, který se bude výrazně odlišovat od toho stávajícího. K jakým změnám dojde a jak moc ovlivní studenty základních škol?
Nový školský systém
Už prvního září vešel v platnost nový školský zákon č. 267/2025 Sb. a ten s sebou přinesl hned několik zásadních změn. Tou nejzásadnější jsou nové rámcové vzdělávací programy RVP, tedy dokumenty, které mají definovat a udávat směr českého vzdělávání. Určují klíčové cíle, obsah učiva, očekávané výsledky i konkrétní znalosti a dovednosti, které mají žáci během školní docházky získat. Z těchto programů pak musí od školního roku 2027/2028 vycházet každá škola a nový systém se dotkne prvních až šestých tříd.

Nové rámcové vzdělávací programy začnou sice plošně platit až v roce 2027, školy se však mohou zapojit do testovací fáze už dříve. Výsledky poté projdou vyhodnocením a podle něj budou rámcové vzdělávací programy případně ještě upraveny. Tak či onak, jedno je jisté – školský systém jako takový projde významnou změnou a žáci se budou vzdělávat jinak, než tomu bylo doteď. Rámcové vzdělávací programy jsou totiž nastaveny tak, aby žáci získali klíčové znalosti, které jsou důležité pro život ve 21. století. Podle MŠMT se pak jedná o největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let.
Žáci se budou učit nové věci
Zatímco v minulosti se žáci učili podle předem daných osnov soustředěných na základní znalosti v konkrétních okruzích, nový vzdělávací program se soustředí především na rozvoj klíčových kompetencí. Žáci se tak budou učit například rozvíjet své kritické myšlení, budou motivováni k řešení problémů, naučí se lépe spolupracovat ve skupinách a budou výrazněji rozvíjet vlastní kreativitu.

Nový vzdělávací program má být přizpůsoben životu ve 21. století a měl by se více soustředit na předávání informací a budování schopností, které žáci využijí v reálném životě. Možná právě proto bude zrušeno i klasické známkování u prvních a druhých ročníků základních škol. Právě absence známkování má být do budoucna velkým přínosem pro individuální rozvoj dětí.