Některé restaurace v Česku začínají zavádět nový způsob placení. Za jídlo budete platit ještě dříve, než ho dostanete na stůl.
Restaurace a kavárny se mění k nepoznání a zavádějí nové systémy, které se mnohým zákazníkům moc nezamlouvají. Nedávno vás například redakce Událostí247 informovala o tom, že čím dál více kaváren zakazuje zákazníkům pracovat u stolu na notebooku. Tito lidé podle majitelů kaváren zbytečně zabírají místo, sedí u stolu několik hodin a někdy si dokonce vůbec nic neobjednají. Možná proto teď kavárny a restaurace zavádějí nový systém, který se většině lidí ale moc nezamlouvá.
Restaurace mění způsob placení
Místo úsměvu číšníka a pohodového začátku oběda vás hned po příchodu vítá platební terminál. Ještě jste si ani nevybrali, natož objednali, a už vás žádají o peníze. Zní vám to nesmyslně? Nepochopitelně? Možná bizarně? Chápeme, ale taková je teď realita. Některé restaurace totiž zavádějí systém, kdy zákazník musí za jídlo zaplatit ještě dříve, než ho vůbec dostane na stůl.
Zatímco dříve bylo samozřejmostí zaplatit až po jídle, některé podniky nyní volí jiný postup. Nejde přitom o žádnou novinku, funguje totiž už dlouhé roky v některých luxusních amerických restauracích, ale také ve známých fastfoodech. U nich jsou přece jen zákazníci zvyklí, že za jídlo nejdříve zaplatí a teprve poté se nají. V tom přece neměl být žádný problém, nebo ano? Zatímco majitelé restaurací mají tento systém stále více v oblibě, zákazníci se bouří.
„V životě bych nešel do restaurace, kde bych byl nucen platit za jídlo ještě dříve, než ho sním. Možná jsem stará škola, ale mám ve zvyku platit až v momentě, co dojím, a nehodlám to měnit. Nebudu platit za jídlo tři stovky, abych pak zjistil, že mi to vlastně nechutná, a domáhat se zpět svých peněz,“ sdělil Událostem247 jeden z našich čtenářů, Kamil D. z Prahy. Mnozí se přitom s jeho názorem ztotožňují.
Proč tento systém
Za tímto trendem nestojí rozmar podnikatelů, ale snaha o přežití. Některé restaurace se k tomuto kroku uchylují kvůli opakovaným ztrátám – ať už vinou hostů, kteří si udělají rezervaci a pak bez omluvy nedorazí, nebo těch, kteří si stůl rezervují, ale objednají si maximálně jedno espresso. Provozovatelé pak čelí prázdným stolům a nulovým tržbám. Proto momentálně některé restaurace požadují platbu předem.
To, co u nás budí rozpaky, jinde už funguje jako standard. V některých evropských zemích, například v Maďarsku, se model platby předem rozšířil natolik, že ho zákazníci berou jako normu. Tamní restaurace se stále častěji chovají jako fast foody – host zadá objednávku, zaplatí a pak čeká, až mu jídlo donesou. Zůstává ale otázka, jak se řeší situace, kdy zákazníkovi jídlo nechutná.
I když záměr restaurací dává v ekonomicky složité době smysl, zákazníci si na podobné změny budou zvykat jen těžko. Zatímco u rychlého občerstvení jsme na tento způsob zvyklí, od klasické restaurace očekáváme osobnější přístup a až následné zúčtování. Pokud se rozdíl mezi těmito dvěma světy začne stírat, možná si řada lidí příště raději skutečně zajde na hamburger.
Co na tento systém říkáte?


