Češi mají špatné pneumatiky a každý den kvůli tomu přichází o peníze. Hlavně v létě 2025 to může být velký problém

Včasná výměna pneumatik může přinést finanční úspory a především zvýšit bezpečnost. Ne všichni řidiči přitom znají rizika, jež jízda na zimních pneumatikách v létě může mít.

i Zdroj fotografie: Colin Venable/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

V souvislosti s pneumatikami čeští řidiči obvykle řeší především povinné přezouvání na letní obutí. Jak jsme ověřili na webu Policie ČR, silniční zákon motoristům nařizuje mít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pakliže je na silnici vrstva sníh či námraza. Zda si pak na jaře řidiči přezují na letní gumy už zákon neřeší, a tak mnozí z nich takzvaně dojíždí zimní pneumatiky. To však není dobrý nápad, a to jak z bezpečnostního, tak finančního hlediska.

Zimní gumy v létě mají vliv na spotřebu

Ne všichni řidiči to možná ví, ale zimní pneumatiky mohou zvýšit jejich spotřebu, a tedy i účty za paliva. Jak jsme zjistili na webu magazínu Motorsport XL, může za to měkčí směs gumy a hlubší dezén, které zvyšují valivý odpor, případně také celková vyšší hmotnost pneumatik. A i když rozdíl v celkových nákladech určitě nebude nijak dramatický, určitě není záhodno na zimních pneumatikách jezdit déle, než je nutné. Jak navíc upozorňuje web MOZ, zimní gumy se za vysokých teplot rychle opotřebovávají, takže řidiči pak musí častěji kupovat nové.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Budete přezouvat na letní pneumatiky? Zjistilo se, které byste rozhodně neměli používat. Přinášíme rozsáhlý přehled

iZdroj fotografie: Bazi / Creative Commons / CC-BY-SA
Řidiči by si neměli výměnu pneumatik podceňovat

Finance navíc zdaleka nejsou jediným důvodem, proč výměnu nepodceňovat. Používat v létě zimní pneumatiky totiž může mít i bezpečnostní rizika. Dokazují to například výsledky studie na webu ResearchGate, jež redakce Událostí247 prostudovala. Z nich vyplývá, že zimní pneumatiky s hlubokým vzorkem mají v letním počasí při venkovní teplotě okolo 27 stupňů výrazně horší zpomalovací schopnosti – až o 0,99 metrů za sekundu.

Delší brzdná dráha může být nebezpečná

Na problém poukazuje také web německého autoklubu ADAC. Podle testů měly zimní pneumatiky za vyšších teplot výrazně delší brzdnou dráhu než ty letní. V extrémních případech se rozdíl pohyboval až kolem 16 metrů. Mohla za to především snížená přilnavosti gum způsobená měkčím materiálem. Zároveň, vedle prodloužené brzdné dráhy testy odhalily také zhoršené chování vozidla v zatáčkách.

EU určila nové podmínky pro používání pneumatik na autě. Na tohle si teď musíme zvyknout všichni do jednoho

iZdroj fotografie: My Friend/ Creative Commons / CC-BY-SA
Zimní pneumatiky v létě prodlužují brzdnou dráhu auta

Výše zmíněné výsledky jsou přitom alarmující. Několikametrový rozdíl v brzdné dráze může často rozhodovat o tom, zda řidič ještě stihne včas zabrzdit, nebo třeba způsobí dopravní nehodu. Podle redakce Událosít247 by tak řidiči včasnou výměnu zimního obutí za letní rozhodně neměli podceňovat. Přestože zákon letní jízdu na zimních pneumatikách nezakazuje, zdravý rozum a bezpečnost by měly mít přednost.

Měníte si v létě zimní pneumatiky za letní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články