Životní prostředí a ekologie jsou po celém světě velmi důležitými tématy. Vlády se tak snaží problém řešit, například omezením počtu aut.
V současné době se zvyšuje počet rodin, které mají dvě a více aut. Jak už dříve upozornil web SeznamZprávy, na dva obyvatele České republiky připadá více než jedno auto a číslo stále roste. Stupeň automobilizace je nejvyšší v Praze, kde je počet dvojnásobný oproti Vídni nebo třeba Berlínu. V Evropské unii je Česko mírně nadprůměrné, dodává web.
Aut v EU neustále přibývá
V roce 2020 bylo v Evropské unii a některých dalších evropských zemích 0,53 osobního auta na obyvatele. Nejvíce aut na jednoho člověka je v Lichtenštejnsku, kde připadá 779 aut na tisíc obyvatel, v Lucembursku je to 682 aut na tisíc obyvatel a v Itálii 670 aut. Vyplývá to z informací unijního statistického úřadu Eurostat. Nejoblíbenější obchodní třídou zůstává SUV s podílem téměř 46 procent, upozornil web Novinky.
Tato auta ovšem také často díky svým silným motorům více znečišťují ovzduší. Do boje s jejich majiteli už se pustila například Paříž. Podle údajů města se tam počet vozů typu SUV za poslední čtyři roky zvýšil o 60 procent a v současnosti tvoří 15 procent z 1,15 milionu osobních vozidel, která každý večer v Paříži parkují. Psal o tom web iDnes. Tamní radnice proto zavede od příštího roku vyšší parkovací poplatky pro řidiče sportovně užitkových vozů. V ceně však zohlední velikost a hmotnost vozidla i jeho motoru.
SUV by měla jezdit po poli, ne po městě
List The Guardian píše, že výjimku budou mít elektromobily a také lidé s velkými rodinami, pro které je větší auto nutností. Ostatní řidiči SUV se už kvůli tomu začínají bouřit. „Majitelé SUV mohou od 1. ledna očekávat, že budou za parkování v Paříži platit vyšší poplatky,“ uvedla radnice francouzské metropole bez dalších podrobností. Zvýšení poplatků za parkování na základě hmotnosti vozidla chystají také radnice v Lyonu a Grenoblu, připomíná web Novinky. Jak se ceny za parkování budou lišit, zatím zveřejněno nebylo.
David Belliard, náměstek primátora Paříže, zodpovědný za politiku veřejného prostoru a mobility, uvedl, že vozy SUV se do městského prostředí jednoduše nehodí. „V Paříži nejsou žádné polní cesty, žádné horské silnice, SUV jsou zde naprosto zbytečná a navíc nebezpečná,“ cituje ho iDnes. „Co se týká vyšších poplatků za parkování velkých aut, to je podle mě nesmysl. Nemyslím, že by ovzduší znečišťovala nějak víc. Jsou ale těžší, takže víc ničí silnice, proto bych jim zvedl poplatek za dálniční známku,“ uvedl pro Události247 Roman Hlávka z Brna.