Pokud chodíte do svého oblíbeného supermarketu nakupovat ovoce, raději zpozorněte. Existují některé druhy, které supermarkety nesmí nikdy prodávat.
Prodej potravin má svá vlastní pravidla a každý supermarket, který potraviny prodává, se jimi musí řídit. Existují určitá nařízení a zákony, které jasně praví, co vše musí prodejce spotřebiteli sdělovat a jak své potraviny musí prezentovat. Jak jsme již v redakci Událostí247 zmiňovali, supermarkety například nesmí vydávat své mražené polotovary jako čerstvé. Pokud dojde ke špatnému označení například u pečiva, nesmí ho supermarket prodávat, a to do doby, dokud jeho označení neopraví. Každopádně nejde jen o pečivo, svá pravidla má i prodej ovoce či zeleniny.
Prodej ovoce má svá pravidla
Když si v obchodě vybíráme ovoce, většinou se soustředíme na jeho vzhled – jestli je čerstvé, pěkně zbarvené a nepoškozené. Jen málokdo se ale podívá na drobnou cedulku s informacemi, které jsou u ovoce ze zákona povinné. Přitom právě tyto údaje prozradí víc než jen cenu – sdělují, odkud ovoce pochází, jaké má vlastnosti a jakou kvalitu můžeme očekávat. Jsou to údaje, které musí obsahovat v podstatě každý produkt. Alespoň tak praví nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011. Co vše bychom tedy o ovoci, které si kupujeme, měli vědět?
Nehledě na to, jaké ovoce kupujete, vždy u něj musí být na cedulce uveden jeho název. I kdyby šlo jen o banán nebo pomeranč, zákazník vždy musí vědět, co kupuje. Jak redakce Událostí247 zjistila, stejně tak musí být u každého produktu uveden i jeho výrobce, případně pak země dovozu. Ovoce jako takové musí být kromě názvu označeno i svou odrůdou. S tím se nejčastěji setkáme například u jablek, kde toto značení může mnohým velmi pomoci.
„Nedávno jsem poslala manžela na nákup a chtěla jsem po něm jablka Gala. Koukal na mě jako na blázna – já vidím v obchodu deset různých druhů jablek, přičemž každé má jinou chuť. On vidí prostě jablka, pro něj je každé jablko stejné. Nebýt označení odrůd, nikdy by nevěděl, co mi má vlastně koupit,“ řekla Událostem247 Jaroslava Š. z Prahy.
Co se nesmí prodávat
Jak jsme již zmiňovali výše, jedním z nejdůležitějších údajů je země, ve které bylo ovoce vypěstováno. Tato informace musí být jasně a zřetelně viditelná u každého druhu, a to jak u baleného, tak u nebaleného ovoce. Spotřebitelé tak snadno poznají, zda kupují česká jablka, francouzské hrozny nebo třeba banány z Ameriky.
V případě, že supermarket zapomene nebo jednoduše neoznačí své produkty způsobem, jakým by měl, může mu hrozit pokuta. Stejný postih by na supermarket čekal i v momentě, kdy by produkt sice označil potřebnými informacemi, které by však byly mylné. I za to hrozí pokuta, jedná se totiž o klamání zákazníků. Obecně pak platí pravidlo, že ovoce, zelenina a vlastně jakýkoliv produkt, který nemá na cedulce všechny potřebné informace, se jednoduše nesmí prodávat.
Setkali jste se někdy se špatně označeným produktem?


