Provoz auta není nijak levná záležitost. Opravy, pohonné hmoty i povinné ručení udělají nejednomu řidiči pořádnou čáru přes rozpočet.
Nemalou finanční částku představují také dálniční známky, které už druhý rok po sobě zdražily. Víte od nás, že cena za roční kupón už je letos 2 440 korun, měsíční vyjde na 460 a desetidenní na 290 korun. Zákon totiž stanovuje, že dálniční poplatky budou zvyšovány každoročně v závislosti na inflaci.
Jsou elektromobily jen pro boháče?
To však není zdaleka všechno. S příchodem nových předpisů týkajících se elektrických aut se pomalu, ale jistě blíží doba, kdy budou muset řidiči v Evropě čelit výrazně vyšším nákladům na vlastnictví a provoz auta. Upozornil na to web AutoŽivě. Nový poplatek by měl vstoupit v platnost již zanedlouho. Politici a úředníci se snaží řidiče přesvědčit o tom, že elektromobily jsou naší budoucností.
Není to tak dlouho, co byly zveřejněny údaje ze studie provedené nizozemským ministerstvem infrastruktury a vodního hospodářství, které ukazují, že elektrická auta jsou mnohem dražší na vlastnictví na provoz než ta se spalovacími motory. Psal o tom taktéž web AutoŽivě. A to i přes různé dotace, daňové úlevy a další podpory. Studie brala v úvahu všechny náklady spojené s vlastnictvím vozu, včetně nákupní ceny, nákladů na tankování nebo nabíjení, daní, pojištění a odpisu vozidla. Dle zjištění Událostí247 psal o podobném tématu před 2 roky i web iDnes.
Tuhé mrazy auta vyřadily z provozu
Uvedená studie také předpokládala čtyřleté období s tím, že vůz najede 15 000 kilometrů ročně. Výsledky byly opravdu překvapivé. I u těch nejlevnějších aut na trhu jsou totiž elektrické alternativy téměř o 25 000 korun za rok dražší než spalovací vozy. Znamená to, že po 4 letech vlastnictví elektrického auta mohou náklady stoupnout o téměř 100 000 korun v porovnání s autem se spalovacím motorem.
Není to však jediná nevýhoda, kterou elektromobily mohou přinášet. Psali jsme třeba o tom, že v Americe tuhé mrazy vyřadily z provozu auta na baterie a rychlonabíječky, a narušily i představy o pohotovém nabíjení baterií. Mráz totiž baterie v elektromobilech vybíjí více než dvakrát rychleji. Jejich schopnost generovat energii pomocí rekuperačního brzdění je omezena a proces nabíjení se výrazně zpomaluje.
Vlastníte elektromobil?
![](https://udalosti247.cz/wp-content/uploads/2023/06/clovek.png)
![](https://udalosti247.cz/wp-content/uploads/2023/06/clovek.png)
![](https://udalosti247.cz/wp-content/uploads/2023/06/clovek.png)