Vláda dala obchodům stopku: Tohle pečivo už se nebude prodávat. Lidl, Albert, Tesco nebo Penny mají smůlu

Pokud chodíte do svého oblíbeného supermarketu nakupovat pečivo, dejte si pozor na to, jaké kupujete. Možná budete překvapeni, ale častokrát jde o mražený polotovar.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Vůně čerstvě upečeného pečiva v supermarketech jako Lidl, Tesco nebo Penny dokáže zákazníky svést k okamžitému nákupu. I když jsme si původně neplánovali nic kupovat, najednou se nám do košíku samy od sebe dostanou nějaké kousky pečiva a už se nemůžeme dočkat toho, že si je odneseme domů ještě horké a křupavé. Jenže realita je jiná – ne všechno pečivo, které nás láká svou vůní z regálů supermarketů, je opravdu čerstvě upečené. No a jak redakce Událostí247 již několikrát zmiňovala, ne vždy je pečivo tak kvalitní, jak bychom si představovali.

Pečivo, které se nesmí prodávat

V obchodech můžeme často narazit na, řekněme, nejrůznější léčky. Čas od času se objeví nějaká ta falešná sleva nebo také pečivo, které je označeno za čerstvé, i když vůbec čerstvé není. Ano, pokud jste to nevěděli, ne všechno pečivo, které voní ve vašich oblíbených supermarketech z trouby, je právě čerstvě upečené. A obchodníci jsou povinni toto zboží důsledně označovat.

Soutěž o pobyt v lázních s all-inclusive

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Blíží se plošný konec igelitek v obchodech. Češi absolutně nechápou. Kam si teď asi dáme pečivo, ovoce a zeleninu?

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Řetězce musí udávat, zda je pečivo čerstvé, nebo se jedná o mrazený polotovar

Jak zmiňuje web dTest, obchodním řetězcům je udělena povinnost označovat mražené pečivo, a to tak, aby každému zákazníkovi bylo jasné, že nejde o právě čerstvě upečený kousek. Jasně, člověk si řekne, že přece nikdo nemůže věřit tomu, že by si supermarket pekl celý den hned padesát druhů pečiva, a je tedy logické, že ve většině případů jde o mražené polotovary. Jak redakce Událostí247 zjistila, právě ty musí být podle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 182/2012 Sb. označeny jako rozmražené. Pokud by pečivo toto označení nemělo, nesmělo by se prodávat.

Obchody musí nebalené pekařské a cukrářské výrobky, které byly zmraženy v hotovém stavu a následně rozmraženy, viditelně označovat nápisem rozmraženo,“ píše vláda na svém webu. V případě, že prodejce toto pravidlo nesplní, pak na něj bude čekat pokuta až 3 miliony korun. Žádný řetězec nesmí mražený polotovar prodávat a uvádět jako čerstvé pečivo, nikdy.

Na co si dát pozor

Pečivo ze zmrazených polotovarů se liší od čerstvě upečeného nejen způsobem výroby, ale i složením. Zatímco tradiční pečivo je vyráběno většinou jen z několika základních ingrediencí, mražené polotovary často obsahují různé stabilizátory, emulgátory a kypřidla. Tyto přísady, známé také pod názvem „éčka“, mají za úkol udržet strukturu těsta při zmrazení, aby po rozmrazení vypadalo právě jako čerstvě upečené.

Definitivní konec sahání na pečivo holýma rukama. Obchody přichází s novinkou, která se dotkne nás všech

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
Dejte si pozor na to, které pečivo si v obchodech kupujete

V některých případech se do těsta navíc přidávají látky, které pomáhají zadržet vodu a zajistit, aby se při rychlém zmrazení nevytvářely krystaly ledu, které by mohly ovlivnit texturu pečiva. Až příště budete ve svém supermarketu nakupovat své oblíbené pečivo, pozorně sledujte jeho cenovku. Na ní s velkou pravděpodobností bude uvedeno, zda se jedná o čerstvé kousky, nebo zda jde o zmrazený polotovar. V tom druhém případě, pokud vám záleží na kvalitě a čerstvosti potravin, se mu raději vyhněte obloukem.

Věděli jste, že pečivo v obchodech je většinou rozmrazený polotovar?

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články