Mysleli jste si, že když si jdete vybrat větší částku peněz, banka si toho nevšimne? Opak je pravdou.
Podvodníkům nahrává internetové prostředí, které jim poskytuje anonymitu. Jak Události247 varovaly několikrát, oblíbenou taktikou mnoha kyberzločinců je, že lidem pošlou e-mail či SMS zprávu, jež se tváří jako by pocházela od známé instituce nebo společnosti. Velmi časté je však také napodobování komunikace státních institucí.
Podvodníci mají žně
V kurzu už jsou také investiční podvody. Varovala před nimi například Komerční banka. Podvodné investiční nabídky přes telefon a přes podvodné weby se snaží tvářit věrohodně a často kopírují vzhled stránek, které pravidelně navštěvujete, například Seznam, iDnes a další. Objevují se také tzv. „deepfake videa“ vytvořená pomocí umělé inteligence s vloženými slovy známé osobnosti. Může se jednat o politiky i nejrůznější celebrity.
Banky také kontrolují praní špinavých peněz, protože jde o závažnou trestnou činnost. Jedním z účinných nástrojů, jak bránit praktikám legalizujícím výnosy z nelegálních obchodů, je povinnost bank a dalších finančních institucí zjišťovat původ peněz vstupujících do transakcí, které pro své klienty uskutečňují. Upozornila na to Česká národní banka (ČNB). Prvním krokem při komunikaci banky s klientem je jeho identifikace.
S klienty se nikdo nepáře
Banky zahajují kontrolu především v případech, kdy na účet dorazí neobvykle vysoká částka, nebo když si klient víc peněz vybírá z bankomatu. Psali jsme, že banka v tom případě musí zjistit nejen původ peněz, ale také účel transakce. Ve většině případů si s klientem vše vysvětlí a nic horšího se nestane. Důležité je spolupracovat, protože pokud má banka nějaké podezření a klient se nemá k vysvětlení, může dojít dokonce až ke zrušení účtu.
Někdy to však může mít i jiné důvody. Jak nedávno upozornil server Novinky, Komerční banka začala obvolávat klienty s tím, ať přejdou na nové internetové bankovnictví, jinak jim zruší účty. Čas na to mají do 24. července. S klienty, kteří novou službu odmítají, se banka snaží ještě domluvit. Slibuje rozšíření služeb. Klient v mobilním bankovnictví například už nemusí mít dvě mobilní aplikace.
Co si o tom všem myslíte vy?


