To, že ceny potravin u nás neustále rostou, je všem známý fakt. Věděli jste však, že řetězce jako Kaufland nebo Lidl u nás mají mnohem větší marži než například v Německu?
Cenová politika obchodních řetězců působících v České republice dlouhodobě vyvolává otázky. Zatímco jinde v Evropě jsou potraviny levnější, i při vyšší kupní síle obyvatel, Češi se potýkají s jedněmi z nejvyšších cen potravin. I proto, jak již redakce Událostí247 upozorňovala, jezdí stále někteří Češi nakupovat do Polska a Německa. Ačkoliv ceny tam nejsou už takové, jaké kdysi bývaly, i dnes se tam vyplatí nakoupit více než u nás. Důvod je přitom naprosto jednoduchý.
Velké obchody nás šidí
Zatímco v Německu, kde sídlí mateřské společnosti některých řetězců působících i u nás, je běžné držet marže kolem dvou procent, v Česku stejné značky navyšují své zisky téměř dvojnásobně – nebo i víc. Typickým příkladem jsou obchody Kaufland a Lidl, které spadají pod společnost Schwarz Gruppe. Jak redakce Událostí247 zjistila, Kaufland například v Německu pracuje s marží kolem 1,9 %. To je v rámci rychloobrátkového sortimentu obvyklé. Na českém trhu si však nastavuje téměř 4 %, tedy více než dvojnásobek. Lidl je na tom ještě výrazněji – v Česku operuje s marží 6,3 %, zatímco v Německu jen 2,7 %.
Řetězce jako Lidl a Kaufland byly v minulosti známé svými nízkými cenami, avšak dnes už je za nejlevnější řetězce rozhodně považovat nemůžeme. Obchody postupně srovnaly ceny se zbytkem trhu, a tak dnes už neplatí, že by bylo možné v těchto prodejnách nakoupit levněji než jinde. Zajímavé však je, že v Německu se na ně nahlíží jinak než u nás – Němci je stále považují za nejlevnější řetězce.
„Bydlíme ve Varnsdorfu, takže to do Německa máme blízko, a jezdíme tam proto často nakupovat. Potraviny tam jsou mnohem levnější než u nás, a i když do celkové ceny započítáme benzín, pořád nás to vyjde levněji, než kdybychom nakupovali u nás,“ řekl Událostem247 Petr V., který pravidelně nakupuje v řetězcích Kaufland a Lidl.
Co s tím
Ceny potravin jdou neustále nahoru, což jasně dokazují statistiky vývoje cen z Českého statistického úřadu. Otázkou však zůstává – co s tím? Nabízí se protesty, například jako v Chorvatsku, kde se lidé rozhodli reagovat na podobné cenové praktiky řetězců bojkotem obchodů. Nakonec to dopadlo tak, že se občané Chorvatska domluvili na tom, že celý jeden den nepůjdou nakupovat.
Závěr je zřejmý – obchodní řetězce v Česku těží ze situace, kdy si mohou dovolit vysoké marže bez většího odporu spotřebitelů. Výsledkem je, že Češi platí za jídlo víc, než by bylo nutné. A to i přesto, že výkonnost jejich peněženek je znatelně nižší než například u německých sousedů. Podle zákazníků je možná proto načase, aby se i v Česku začalo o těchto cenových rozdílech otevřeně mluvit a hledalo se řešení.
Co si o cenách u nás myslíte?

