Vyšla najevo pravda o oblíbených řetězcích. Lidl a Kaufland šidí české zákazníky, proto platíme stále více

To, že ceny potravin u nás neustále rostou, je všem známý fakt. Věděli jste však, že řetězce jako Kaufland nebo Lidl u nás mají mnohem větší marži než například v Německu?

i Zdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Cenová politika obchodních řetězců působících v České republice dlouhodobě vyvolává otázky. Zatímco jinde v Evropě jsou potraviny levnější, i při vyšší kupní síle obyvatel, Češi se potýkají s jedněmi z nejvyšších cen potravin. I proto, jak již redakce Událostí247 upozorňovala, jezdí stále někteří Češi nakupovat do Polska a Německa. Ačkoliv ceny tam nejsou už takové, jaké kdysi bývaly, i dnes se tam vyplatí nakoupit více než u nás. Důvod je přitom naprosto jednoduchý.

Velké obchody nás šidí

Zatímco v Německu, kde sídlí mateřské společnosti některých řetězců působících i u nás, je běžné držet marže kolem dvou procent, v Česku stejné značky navyšují své zisky téměř dvojnásobně – nebo i víc. Typickým příkladem jsou obchody Kaufland a Lidl, které spadají pod společnost Schwarz Gruppe. Jak redakce Událostí247 zjistila, Kaufland například v Německu pracuje s marží kolem 1,9 %. To je v rámci rychloobrátkového sortimentu obvyklé. Na českém trhu si však nastavuje téměř 4 %, tedy více než dvojnásobek. Lidl je na tom ještě výrazněji – v Česku operuje s marží 6,3 %, zatímco v Německu jen 2,7 %.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Čeští zemědělci si otevřeli vlastní obchod. 50% ceny proti Penny, Kauflandu a Lidlu. O kvalitě ani nemluvě

iZdroj fotografie: David Anstiss/ Creative Commons / CC-BY-SA
Lidl v Česku má mnohem vyšší marži než v Německu

Řetězce jako Lidl a Kaufland byly v minulosti známé svými nízkými cenami, avšak dnes už je za nejlevnější řetězce rozhodně považovat nemůžeme. Obchody postupně srovnaly ceny se zbytkem trhu, a tak dnes už neplatí, že by bylo možné v těchto prodejnách nakoupit levněji než jinde. Zajímavé však je, že v Německu se na ně nahlíží jinak než u nás – Němci je stále považují za nejlevnější řetězce.

Bydlíme ve Varnsdorfu, takže to do Německa máme blízko, a jezdíme tam proto často nakupovat. Potraviny tam jsou mnohem levnější než u nás, a i když do celkové ceny započítáme benzín, pořád nás to vyjde levněji, než kdybychom nakupovali u nás,“ řekl Událostem247 Petr V., který pravidelně nakupuje v řetězcích Kaufland a Lidl.

Co s tím

Ceny potravin jdou neustále nahoru, což jasně dokazují statistiky vývoje cen z Českého statistického úřadu. Otázkou však zůstává – co s tím? Nabízí se protesty, například jako v Chorvatsku, kde se lidé rozhodli reagovat na podobné cenové praktiky řetězců bojkotem obchodů. Nakonec to dopadlo tak, že se občané Chorvatska domluvili na tom, že celý jeden den nepůjdou nakupovat.

Jedna z nejoblíbenějších pochoutek Čechů teď bude v Kauflandu ve více než 50% slevě. Lidé nabíhají do obchodů

iZdroj fotografie: Bialo-zielony / Creative Commons / CC-BY-SA
Stále více zákazníků si stěžuje na vysoké ceny potravin

Závěr je zřejmý – obchodní řetězce v Česku těží ze situace, kdy si mohou dovolit vysoké marže bez většího odporu spotřebitelů. Výsledkem je, že Češi platí za jídlo víc, než by bylo nutné. A to i přesto, že výkonnost jejich peněženek je znatelně nižší než například u německých sousedů. Podle zákazníků je možná proto načase, aby se i v Česku začalo o těchto cenových rozdílech otevřeně mluvit a hledalo se řešení.

Co si o cenách u nás myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články