Za každých 60 sekund strávených na čerpací stanici zaplatí řidiči poplatek 23 Kč. Vyhnou se mu jen někteří

Provozování elektromobilů je sice šetrné k ovzduší, ale nese s sebou i určité problémy. Například počet dobíjecích míst, nebo cena vozu.

i Zdroj fotografie: Peretz Partensky / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na českém trhu se momentálně prodává jako nejlevnější elektromobil Dacia Spring Electric z čínské výroby. Cena se pohybuje okolo 470 000 korun a jeho dojezd je 230 km. Automobilka Hyundai dokonce vyvíjí ještě kvalitnější elektromobil do 500 000 korun, jak píše web společnosti E-on.

Jak dlouho trvá nabíjení auta

Prodej a obliba elektromobilů se v České republice každý rok zvyšuje. I když jsou elektromobily dražší oproti běžným autům, na jejich provozu se dá ve skutečnosti ušetřit. Elektromobily na rozdíl od běžných spalovacích motorů nevypouští žádné emise do ovzduší, které dýcháme. Díky tomu je taková vůz například oproštěn od silniční daně, placení za parkování a nepotřebujete dálniční známku, jak psaly Události247.

Elektromobilům v Česku odzvonilo: Ceny aut, nabíječek a zrušení bezplatného parkování položí trojského koně EU na kolena

iZdroj fotografie: MichalPL / Creative Commons / CC-BY-SA
Tankování benzínu a nafty je podstatně rychlejší než dobíjení elektromobilu

Posunuly se také technologie. Nejmodernější vůz se dá u veřejné rychlonabíječky nabít na 80 procent za 18 minut. Klasické pomalé dobíjení elektromobilu trvá většinou 8 až 15 hodin. Oproti tomu, když přijedeme na benzínku a plnou nádrž máme natankovanou za pár minut, je to dost propastný rozdíl. Často se navíc stává, že si řidič pro své nabité auto nepřijde včas a blokuje tím stojany pro další zájemce.

Za hodinu stání zaplatíte až 1200 korun

Kvůli tomu pak mohou v nabíjecích stanicích vznikat zbytečné kolony. Jde především o řidiče, kteří své vozy nabíjejí až do plna. Společnost Tesla proto zavedla nový poplatek, který má řidiče přimět k tomu, aby své vozy nenabíjeli na 100 procent v rušných lokalitách Superchargeru. Informuje o tom na svém webu. Ve Spojených státech se poplatek za přetížení objeví poté, co auto narazí na 90 procent.

Konec elektromobilů v Česku se blíží: EU bude zuřit

iZdroj fotografie: Matej Grochal / Creative Commons / CC BY-SA
Majitelé elektromobilů by si měli dát pozor na zmíněné poplatky

Od tohoto okamžiku řidič zaplatí 1 dolar za každou minutu, kdy bude pokračovat v nabíjení, a to v okamžiku, kdy je stanice plně obsazena. Pokud není, zaplatí šofér jen polovinu. V přepočtu je to tedy asi 23 korun. Podobné je to i v České republice. Poplatek za minutu parkování na Superchargeru bez nabíjení je 10 korun. Pokud je stanice však plně obsazena, je to jednou tolik. Tedy 20 korun, jak je uvedeno na webu Tesly. 

Co si o tomhle poplatku myslíte? Přijde vám oprávněný?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články