Za podvádění svých zákazníků si velké obchodní řetězce odnesly pokuty ve výši 20 milionů korun. Které to byly?

Některé velké řetězce v Česku musí platit vysoké pokuty za to, že lžou svým zákazníkům. Většinou se jedná o uměle vytvořené slevy.

i Zdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Velké obchodní řetězce v Česku dlouhá léta vydělávaly na důvěře zákazníků. Klienti se nechávali zlákat výhodnými slevami, které však mnohdy byly jen marketingovým trikem. Jak již redakce Událostí247 informovala, většinou šlo o falešné a uměle vytvořené slevy. Ty zmátly zákazníky a donutily je si myslet, že nakupují výhodně. Zatímco v minulosti se tato nekalá praktika příliš neřešila, dnes se situace mění – stát zpřísňuje dohled a rozdává pokuty v milionech.

Jak řetězce podvádějí své zákazníky

Ačkoliv má Ministerstvo průmyslu a obchodu pevně stanovená pravidla a strategii týkající se obchodu, ne každý řetězec je ctí a spíše to vypadá, že si z toho dělají holubník. Jedním z pravidel, a to podle zákona o ochraně spotřebitele, je povinnost obchodníků dodržovat při slevových akcích jasný postup. Například sleva musí být vypočítána z nejnižší ceny, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech.

Pravda o slevách v Albertu: Celou věc musel řešit i soud. Čeští zákazníci zuří do běla

iZdroj fotografie: Mtaylor848/ Creative Commons / CC-BY-SA
Za falešné a lživé slevy si řetězce v minulém roce odnesly pokuty ve výši 20 milionů korun

Jednoduše řečeno – pokud produkt stojí normálně 150 Kč, před méně než 30 dny se prodával za 100 Kč a dnes se prodává za 90 Kč, reálná sleva je 10 %. Obchodníci však často vycházejí z klasické ceny produktu, v tomto případě 150 Kč, a následně při ceně 90 Kč uvedou na cenovku slevu 40 %. Takto se to prostě dělat nesmí, to je klamání zákazníků, za které hrozí vysoké pokuty. Jen za minulý rok rozdala Česká obchodní inspekce (ČOI) řetězcům pokuty v celkové výši 20 milionů korun.

„Kontroly budou ještě přísnější a pokuty vyšší. Český spotřebitel si zaslouží stejné podmínky jako zákazníci jinde v Evropě,“ uvedl ministr zemědělství. Jenže i přesto, že se částka 20 milionů korun zdá být vysoká, opak je pravdou.

Zákazníci chtějí spravedlnost

Když se podíváme na konkrétní pokuty, zjistíme, že jejich výše pro tak velké řetězce není rozhodně dostačující. Například v prvním kvartálu minulého roku, jak uvádí web Kverulant, bylo rozdáno celkem 98 pokut v celkové výši 10 704 500 Kč. To je v průměru 110 000 Kč na jedinou pokutu, což mnohým přijde jako nedostatečně vysoká částka.

Dejte pozor na to, co si v obchodech kupujete. Řetězce nám lžou a přicházíme kvůli tomu hromadně o peníze

iZdroj fotografie: Raysonho @ Open Grid Scheduler / Grid Engine/ Creative Commons / CC-BY-SA
Některým se zdají pokuty velmi nízké

Sto tisíc za porušení pravidel? A k čemu to? Řetězce se jen zasmějí, vesele tu pokutu zaplatí a jede se dál,“ řekl Událostem247 Karel D. z Brna, který tak reagoval na jeden z našich článků týkajících se nekalých praktik obchodních řetězců. A má vlastně pravdu – pokuty jsou velmi nízké, což dokazuje i fakt, že se řetězce nepoučily a stále páchají stejné přestupky. Vždyť jen Billa dostala v prvním kvartálu minulého roku celkem 16 pokut a další měsíce v nekalých praktikách nadále pokračovala.

Měly by podle vás být pokuty vyšší?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články