Začněte si kontrolovat účtenky. Pokud v nich najdete tuto chybu, musí vám supermarket vyplatit peníze

Až budete příště nakupovat v obchodě, dejte si pozor na to, co máte na své účtence. Možná o tom nevíte, ale přicházíte o tisíce korun.

i Zdroj fotografie: NovýúčetPronovéÚčely / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Čas od času se stane, že se v obchodě po zaplacení nákupu podíváme na účtenku a zjistíme, že jsme byli okradeni. Nemusí to být nutně cílené, k chybám samozřejmě dochází a děláme je všichni. Ačkoliv to je na první pohled drobnost, ve skutečnosti to ale může být potenciálně drahý problém. V případě, že totiž supermarket podává zákazníkovi lživé informace a nabízí mu například falešné slevy, může to dopadnout špatně. Jak již redakce Událostí247 zmiňovala, většinou to končí pokutou pro řetězec. Věděli jste však, že na vás může čekat finanční kompenzace?

Zkontrolujte si účtenku

Mnoho zákazníků si po zaplacení nákupu všimne rozdílu mezi cenou uvedenou na regále a tou, kterou skutečně zaplatili. Zatímco někteří nad tím mávnou rukou, jiní se rozhodnou bránit – a zákon je přitom jednoznačně na jejich straně. Pravda je taková, že chybné účtování cen není v českých obchodech ničím výjimečným a určitě jste se s ním někdy setkali i vy – ať už osobně, nebo u lidí na pokladně před vámi.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nejčastěji dochází k situacím, kdy je výrobek označen jako zlevněný, ale pokladna naúčtuje cenu původní. Taková nesrovnalost může znamenat porušení zákona o ochraně spotřebitele. Pokud navíc obchodník odmítne chybu uznat a napravit, má spotřebitel právo obrátit se na příslušné úřady – konkrétně na Českou obchodní inspekci (ČOI). Na takové případy častokrát upozorňuje například Kverulant, který pravidelně odhaluje nekalé praktiky obchodníků.

Blíží se konec košíků v obchodech. Lidé jsou vzteky bez sebe a ptají se, kam si dají nákup

iZdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
Vždy je lepší si účtenku v obchodě raději zkontrolovat

Jak redakce Událostí247 zjistila, jen v prvním pololetí minulého roku totiž Česká obchodní inspekce rozdala supermarketům za toto jednání pokuty ve výši 10 704 500 Kč. Jenže věděli jste o tom, že i vy, jakožto zákazník, máte nárok na kompenzaci? Podle občanského zákoníku (§ 2169) má spotřebitel při koupi vadného zboží několik možností, jak uplatnit svá práva. Za vadné zboží můžeme považovat i to, jehož cena neodpovídá té skutečné.

V případě, že obchodník účtuje spotřebiteli jinou cenu, než jakou uvedl na cenovce, dopouští se klamavé obchodní praktiky, na kterou pamatuje i zákon o ochraně spotřebitele. Zákazník má pak samozřejmě právo požadovat vrácení peněz, tedy rozdílu mezi účtovanou a skutečnou částkou. V některých případech, kdy je rozdíl v ceně výrazný nebo se nesrovnalostí sešlo víc, může zákazník získat zpět i tisíce korun.

Na co si dát pozor a jak reagovat

V případě, že se i vy setkáte se situací, kdy je vám naúčtováno více, než by mělo, je důležité celou situaci řešit co nejdříve, nejlépe hned na místě. Ideálně konfrontujte pokladní, upozorněte ji na chybu a požadujte vrácení peněz. Celý proces je velmi jednoduchý, pokladní vám následně udělá vratku a vrátí vám peníze. Pokud ale obchod odmítne, pak si rozhodně nechte účtenku, vyfoťte si cenovku a zkuste získat svědectví dalších osob.

Lidl si pro své zákazníky připravil obrovské slevy. Až 50 % na vybrané potraviny. Zákazníci se nestačí divit

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Jakýkoliv problém objeven na účtence je nutné řešit okamžitě

Všechny tyto důkazy vám pak pomohou v momentě, kdy budete podávat písemnou reklamaci. Na tu má obchod čas přesně 30 dní. V případě, že ji ale nevyřídí, pak se se stejnými důkazy obraťte na Českou obchodní inspekci, která následně v obchodě provede kontrolu. Na konec je důležité zmínit, že byste neměli zapomínat na svá práva. Drobnost, která na první pohled vypadá jako omyl, může být ve skutečnosti porušením zákona – a nejen zákazník, ale i obchodník na to může doplatit.

Kontrolujete si účtenky ještě v obchodě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články