Až budete příště nakupovat v obchodě, dejte si pozor na to, co máte na své účtence. Možná o tom nevíte, ale přicházíte o tisíce korun.
Čas od času se stane, že se v obchodě po zaplacení nákupu podíváme na účtenku a zjistíme, že jsme byli okradeni. Nemusí to být nutně cílené, k chybám samozřejmě dochází a děláme je všichni. Ačkoliv to je na první pohled drobnost, ve skutečnosti to ale může být potenciálně drahý problém. V případě, že totiž supermarket podává zákazníkovi lživé informace a nabízí mu například falešné slevy, může to dopadnout špatně. Jak již redakce Událostí247 zmiňovala, většinou to končí pokutou pro řetězec. Věděli jste však, že na vás může čekat finanční kompenzace?
Zkontrolujte si účtenku
Mnoho zákazníků si po zaplacení nákupu všimne rozdílu mezi cenou uvedenou na regále a tou, kterou skutečně zaplatili. Zatímco někteří nad tím mávnou rukou, jiní se rozhodnou bránit – a zákon je přitom jednoznačně na jejich straně. Pravda je taková, že chybné účtování cen není v českých obchodech ničím výjimečným a určitě jste se s ním někdy setkali i vy – ať už osobně, nebo u lidí na pokladně před vámi.
Nejčastěji dochází k situacím, kdy je výrobek označen jako zlevněný, ale pokladna naúčtuje cenu původní. Taková nesrovnalost může znamenat porušení zákona o ochraně spotřebitele. Pokud navíc obchodník odmítne chybu uznat a napravit, má spotřebitel právo obrátit se na příslušné úřady – konkrétně na Českou obchodní inspekci (ČOI). Na takové případy častokrát upozorňuje například Kverulant, který pravidelně odhaluje nekalé praktiky obchodníků.
Jak redakce Událostí247 zjistila, jen v prvním pololetí minulého roku totiž Česká obchodní inspekce rozdala supermarketům za toto jednání pokuty ve výši 10 704 500 Kč. Jenže věděli jste o tom, že i vy, jakožto zákazník, máte nárok na kompenzaci? Podle občanského zákoníku (§ 2169) má spotřebitel při koupi vadného zboží několik možností, jak uplatnit svá práva. Za vadné zboží můžeme považovat i to, jehož cena neodpovídá té skutečné.
V případě, že obchodník účtuje spotřebiteli jinou cenu, než jakou uvedl na cenovce, dopouští se klamavé obchodní praktiky, na kterou pamatuje i zákon o ochraně spotřebitele. Zákazník má pak samozřejmě právo požadovat vrácení peněz, tedy rozdílu mezi účtovanou a skutečnou částkou. V některých případech, kdy je rozdíl v ceně výrazný nebo se nesrovnalostí sešlo víc, může zákazník získat zpět i tisíce korun.
Na co si dát pozor a jak reagovat
V případě, že se i vy setkáte se situací, kdy je vám naúčtováno více, než by mělo, je důležité celou situaci řešit co nejdříve, nejlépe hned na místě. Ideálně konfrontujte pokladní, upozorněte ji na chybu a požadujte vrácení peněz. Celý proces je velmi jednoduchý, pokladní vám následně udělá vratku a vrátí vám peníze. Pokud ale obchod odmítne, pak si rozhodně nechte účtenku, vyfoťte si cenovku a zkuste získat svědectví dalších osob.
Všechny tyto důkazy vám pak pomohou v momentě, kdy budete podávat písemnou reklamaci. Na tu má obchod čas přesně 30 dní. V případě, že ji ale nevyřídí, pak se se stejnými důkazy obraťte na Českou obchodní inspekci, která následně v obchodě provede kontrolu. Na konec je důležité zmínit, že byste neměli zapomínat na svá práva. Drobnost, která na první pohled vypadá jako omyl, může být ve skutečnosti porušením zákona – a nejen zákazník, ale i obchodník na to může doplatit.
Kontrolujete si účtenky ještě v obchodě?


