Zákaz jezdit autem od 22:00 do 05:00. Nový nápad EU přivádí řidiče k nepříčetnosti. To jako budeme zavřeni doma?

Evropská unie přišla s další novinkou, nad kterou většině šoférů zůstává rozum stát.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

O myšlence zákazu jezdit autem po setmění jsme na Událostech247 informovali už dříve. Důvodem je skutečnost, že až jednu pětinu všech smrtelných autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Tato data vychází z analýzy dvaatřiceti evropských zemí. Mladí řidiči podle nich hojně používají za jízdy mobil, před jízdou požívají omamné látky nebo jezdí zbytečně rychle.

Ubude seniorů za volantem?

Evropská unie má na stole návrh, který upravuje podmínky řízení pro celou řadu řidičů ve všech členských státech. Mnohé autokluby však považují tato pravidla za velmi přísná a nesouhlasí s nimi. V plánu je třeba zpřísnění pravidel pro řidiče nad 70 let. Nově by se měli pravidelně podrobovat prohlídkám, ale také zkouškám, aby se ukázalo, jak jim to za volantem ještě jde. Psal o tom web RTV Správy.

Stát lidem zakáže 1 den v týdnu jezdit autem: Řidiči jsou z nového nápadu vytočeni do běla

Důvodem chystaného nařízení je rostoucí počet nehod, které způsobují právě nepozorní nebo dezorientovaní senioři. Řidičský průkaz by se jim měl vydávat jen na dva roky namísto dosavadních pěti. „Je mi sice 72, ale na silnici se stále cítím v pohodě. Přijde mi to jako diskriminace nás starších. Podle mě by se to mělo nařizovat podle zdravotní kondice, kterou přece každý lékař u svého pacienta zná,“ řekl Událostem247 pan Rudolf z Brna.

Mladí řidiči mají podíl na nehodovosti

Dalším návrhem je zákaz řízení v noci pro nezkušené řidiče. Jsou tím myšleny také nehody, ke kterým dojde v noci třeba při cestě mladých třeba ze zábavy nebo diskotéky. Někdy mohou být tito řidiči nebezpeční a dopravní nehody na sebe pak nenechají dlouho čekat, připomíná web AutoŽivě. Důsledky podobných nehod přitom často bývají doslova tragické. Například jedna ze šesti nehod s následkem zranění v roce 2018 byla způsobena dospívajícími. 

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
EU v poslední době řeší řadu nových nápadů, které se dotknou hlavně řidičů automobilů

Mezi 19. a 5. hodinou zahynulo při dopravních nehodách 161 mladých řidičů, což je dvakrát více než ostatní věkové skupiny. Jedna ze šesti obětí pak podle statistik podlehla o víkendu v noci, píše dále web. Evropská unie také navrhuje rozložit rychlostní limity podle věkových skupin. Pro začínající řidiče by v tomto případě byla omezena rychlost na 90 km, což by jim znemožnilo předjíždění na dálnicích.

Uvažuje se navíc i o tom, že by pro tuto skupinu řidičů bylo zřízeno jakési časové okno, ve kterém mohou jezdit. S největší pravděpodobností by se jednalo o zákaz jezdit autem od 22:00 do 05:00. Platnost návrhu je však zatím ještě v nedohlednu. Nejprve o něm musí hlasovat parlament a členské státy, dodává web. 

Co si o podobném nápadu myslíte vy? Napište nám váš názor v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články