Zákaz jízdy po desáté večer: Řidiče nový plán Evropské unie rozhodně nepotěší

Brusel je známý svými někdy až kontroverzními nápady. Jedna idea z oblasti dopravy ale vyvolává doslova pobouření.

i Zdroj fotografie: Vyacheslav Argenberg / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Dopravní nehody mají na svědomí každý rok v rámci EU tisíce obětí. Během loňského roku zemřelo na silnicích 19.800 osob, píše web Besip. Meziročně došlo k nárůstu tisíc úmrtí, což představuje nezanedbatelných pět procent. Není proto překvapivé, že Evropská komise usiluje o snížení počtu úmrtí na silnicích. Do roku 2030 hodlá počet obětí zredukovat na polovinu. Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) proto zkoumá mnohá opatření, díky kterým by toho mohlo být dosaženo.

Nelogický krok

Jak informuje web AutoŽivě, diskutována proto byla i myšlenka zákazu jezdit automobilem po setmění. Důvodem je skutečnost, že až jednu pětinu všech smrtelných autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Údaje vychází z analýzy dvaatřiceti evropských zemí, píše dále web AutoŽivě. Podle nich mladí řidiči používají za jízdy mobilní telefon, před jízdou požívají omamné látky či jdou vstříc riskantnímu chování na silnicích. To je důvodem proč ETSC přichází se zavedením zkušení doby pro mladé řidiče či s přísnějším bodovým systémem.

iZdroj fotografie: Depositphotos
V celé Evropské unii došlo v posledním desetiletí k poklesu dopravních nehod o 36 procent

Nový návrh se týká omezení jízdy na určitých komunikacích a padla také myšlenka na zákaz jízdy po setmění. Podle návrhu by mladí řidiči nemohli bez asistované jízdy řídit mezi desátou večerní a šestou ranní nejméně po dobu pěti let od udělení řidičského oprávnění. V případě schválení takového opatření by to pro mnoho lidí představovalo velké omezení. Někteří teprve v pozdních večerních hodinách jezdí například z práce.

Česko čekají změny

Web AutoŽivě také upozorňuje, že by tento krok nemusel přinést kýžený benefit. Dříve nebo později budou muset i začínají řidiči usednout za volant i za tmy. A ať už bude mít řidičské oprávnění daná osoba rok či pět let, v každé situaci půjde o novou zkušenost. Naučit se jezdit během noci lze jen praktickým vyzkoušením a oddálení okamžiku, kdy to nastane, tak zřejmě nic nevyřeší. Mnohem lepším způsobem by proto mohlo být seznámení s řízením ve tmě už během výcviku v autoškole, píše dále web AutoŽivě.

O snížení nehodovosti se snaží také ČR. I proto má dojít k novele zákona o silničním provozu. Nově by mělo být možné řídit auto od 17 let pod dohledem, informuje web E15. Cílem je, aby mladí lidé získali řidičské zkušenosti pod dohledem mentora. Novinkou bude také řidičský průkaz na zkoušku. V praxi to bude vypadat tak, že pokud začínající řidič během dvou let spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a takzvanou evaluační jízdu.

Souhlasíte, aby měli mladí řidiči těžší podmínky pro řízení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články